Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Колупаєва А. 
Інклюзивна освіта як модель соціального устрою / А. Колупаєва // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 2. - С. 7-18. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_2_3
Висвітлено засади інклюзивної освіти (ІО) як моделі соціального устрою, в якій навчання відповідним чином адаптовано до потреб дітей з особливими освітніми проблемами (ООП) на відміну від традиційної спеціальної системи освіти для них. Обгрунтовано актуальність ІО, за якої увага акцентується насамперед на розвитку сильних якостей і талантів дітей, а не на їх проблемах. Наголошено на позитивному досвіді інклюзивної школи (ІШ) у багатьох країнах. Перераховано основні принципи ІШ. Зазначено, що концепція ІО відображає одну з головних демократичних ідей (усі діти є цінними й активними членами суспільства), є корисною для учнів з типовим рівнем розвитку, які вчаться природно сприймати людські відмінності.Визначено методологічні та законодавчо-нормативні засади інклюзивної освіти. Розкрито генезис, понятійно-термінологічні визначення та основні принципи інклюзивної освіти. Охарактеризовано п’ять періодів в еволюції стосунків суспільства і держави до осіб з порушеннями в розвитку, які охоплюють часовий проміжок у дві з половиною тисячі років. Зосереджено увагу на соціальній та медичній моделі порушень. Висвітлено українське освітнє законодавство та, зокрема нормативно-правові акти в галузі інклюзивної освіти. Відзначено, що реалізація ідеї інклюзії як однієї з провідних тенденцій сучасного етапу розвитку національної системи освіти можлива лише за умов постійного удосконалення систем загальної та спеціальної освіти, ліквідації наявних кордонів між ними.Определены методологические и законодательно-нормативные основы инклюзивного образования. Раскрыт генезис, понятийно-терминологические определения и основные принципы инклюзивного образования. Охарактеризованы пять периодов в эволюции отношений общества и государства к лицам с нарушениями в развитии, которые охватывают временной промежуток в две с половиной тысячи лет. Сосредоточено внимание на социальной и медицинской модели нарушений. Освещено украинское образовательное законодательство и, в частности нормативно-правовые акты в области инклюзивного образования. Отмечено, что реализация идеи инклюзии как одной из ведущих тенденций современного этапа развития национальной системы образования возможна лишь в условиях постоянного совершенствования систем общего и специального образования, ликвидации существующих границ между ними.The author presents five periods covering the time period of two and a half thousand years. This is the path from hate and aggression towards acceptance, partnership and integration of persons with mental and physical disabilities. Genesis, definitions of concepts and terminology, basic principles of inclusive education were revealed as a model of social organization. In defining the term of „inclusive education” the main international instruments which contain such a definition were analyzed (UN Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities, Declaration of the Rights of the Child UN, Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, International Consultation on Early Childhood Education and Special Educational Needs). Ukrainian educational legislation and current regulations in the field of inclusive education presented by the author show that the trends of the present stage of national education system’s development, are possible only in continuous improvement of general and special educational systems and the elimination of borders between them, which still exist today.
  Повний текст PDF - 187.318 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Колупаєва А.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Колупаєва А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою / А. Колупаєва // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 2. - С. 7-18. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_2_3.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Колупаєва Алла Анатоліївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського