Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Дічек Н. 
Внесок Науково-дослідного інституту дефектології у розвиток спеціальної школи в Україні у перші повоєнні роки / Н. Дічек // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 2. - С. 62-74. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_2_9
Розкрито педагогічний феномен індивідуалізації навчально-виховного процесу, що здійснювався в шкільництві України після Другої світової війни. Висвітлено внесок Науково-дослідного інституту дефектологої Міністерства освіти УРСР у розбудову шкіл для дітей з особливими потребами. Охарактеризовано періоди становлення означеного інституту як самостійної установи. Зосереджено увагу на ідеях щодо індивідуалізації навчального процесу та заходів з їх утілення в шкільну практику, запроваджуваних співробітниками українського Науково-дослідного інституту дефектології на першому етапі (пошук стилю роботи) другого періоду його діяльності - у 1944 - 1948 рр. (другий етап − до січня 1955 р. (конкретизація і формалізація діяльності). Вперше на основі архівних матеріалів і рукописних маловідомих джерел проаналізовано тематику і наукову продукцію співробітників установи (методичні рекомендації, навчальні програми, підручники), їх вплив на поглиблення диференційованого підходу до діагностування й освіти дітей із порушеннями психофізичного розвитку. З урахуванням політико-ідеологічних особливостей історичного часу розглянуто позитивні ознаки діяльності установи (вивчення роботи спеціальних шкіл і методична допомога їх учителям) й недоліки (відсутність системних експериментальних досліджень). Констатовано, що використання невідомих раніше фактів дозволило ввести у науковий обіг уточнені відомості про роботу Інституту як провідника ідей індивідуалізації шкільної освіти.Раскрыт педагогический феномен индивидуализации учебно-воспитательного процесса, который осуществлялся в школах Украины после Второй мировой войны. Освещен вклад Научно-исследовательского института дефектологии Министерства образования УССР в развитие школ для детей с особыми потребностями. Охарактеризованы периоды становления указанного института как самостоятельного учреждения. Акцентировано внимание на идеях по индивидуализации учебного процесса и мероприятий по их воплощению в школьную практику, вводимых сотрудниками украинского Научно-исследовательского института дефектологии на первом этапе (поиск стиля работы) второго периода его деятельности ‒ в 1944 - 1948 гг. (второй этап - до января 1955 г. (конкретизация и формализация деятельности). Впервые на основе архивных материалов и рукописных малоизвестных источников проанализирована тематика и научная продукция сотрудников учреждения (методические рекомендации, учебные программы, учебники), их влияние на углубление дифференцированного подхода к диагностированию и образованию детей с нарушениями психофизического развития. С учетом политико-идеологических особенностей исторического времени рассмотрены положительные признаки деятельности учреждения (изучение работы специальных школ и методическая помощь их учителям) и недостатки (отсутствие системных экспериментальных исследований). Констатировано, что использование неизвестных ранее фактов позволило ввести в научный оборот уточненные сведения о работе Института в качестве проводника идей индивидуализации школьного образования.For revealing of the pedagogical phenomenon of individualization of educational process, carried out in the school sphere of Ukraine after Second World War (1944−1948), for the first time on the basis of the archived and manuscript sources a contribution of the Research Institute of Defectology (special pedagogics), as a subdivision of Ministry of education of Ukrainian SSR, in development of schools for children with the special needs is presented. Asubject and scientific products of employees of Institute (methodical recommendations, on-line tutorials, textbooks for the different types of special schools) and their influence on deepening of the differentiated approach to diagnose and educating of children with problems of mental and physical development are lighted up. In the first post-war years the Research Institute of Defectology was the only institution in Ukraine performed the qualified scientific support to the development of the network and activity of the special schools, promoted the formation of a scientific school of Ukrainian defectology. In difficult post-war conditions (in particular, the lack of funding for organization scientific research, poverty material base) Institute employees contributed to the provision of special schools of Ukraine necessary curricula and textbooks (for different types of special schools), although at this time continued to be a problem of shortage of instructional books. As archival materials testified, extremely popular among school practicians were methodical recommendations about details in training and educating of different categories of abnormal children, which have been creating by academic staff. In the circumstances of the lack of pedagogical literature and the large amount of not-professional practicians in special schools products of Institute (made by collotype) were „first-aid” for them, as well as direct counseling of teachers by scientists „on the ground”. Studying the state of educational process in schools, scientists have initiated important changes to deepening differentiation of children with mental and physical disabilities, which increased the process of individualization of their education and general development (recovery of classes for visually impaired children, preparing of training programs for deaf teen-agers’ classes, for children with alalia, methodical plans for newly organized logopedic rooms; stated the need about using of differentiation of deaf children into 4 categories − deaf, hearing loss, late deafened and children with hearing residues). Taking into account the political and ideological features of historical time the positive lines of Institute’s activity (study of the special schools’ work and methodical help that need teachers) and shortcomings (absence of system experimental researches) are considered. The use of earlier unknown facts gave an opportunity to enter in a scientific use the refined data about work of Institute.
  Повний текст PDF - 188.187 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Дічек Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Дічек Н. Внесок Науково-дослідного інституту дефектології у розвиток спеціальної школи в Україні у перші повоєнні роки / Н. Дічек // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 2. - С. 62-74. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_2_9.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Дічек Наталія Петрівна (1956–) (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського