Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Замша А. 
Роль мотивації в формуванні інтелектуального потенціалу підлітків із порушеннями слуху / А. Замша // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 3. - С. 69-76. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_3_10
Обгрунтовано необхідність здійснення експериментального дослідження змістовного наповнення структурних компонентів інтелектуального потенціалу підлітків із порушеннями слуху. Розглянуто інтелектуальний потенціал як інтегровану структуру, в якій інтелектуальний компонент визначається змістовим, операційним і структурним показниками, а особистісний − емоційним, оцінювальним, мотиваційним та регуляційним. Наведено результати теоретико-експериментального вивчення мотиваційного показника інтелектуального потенціалу, оскільки більшість дослідників зазначають, що саме мотивація виконує одну зі структуротвірних функцій у формуванні й функціонуванні інтелектуального потенціалу особистості. Зазначено, що здебільшого мотивація формується в межах дошкільного та молодшого шкільного віку, а в підлітковому віці вона не зазнає значних змін. Виявлено, що підліткам із порушеннями слуху притаманна зовнішня обумовленість мотивації, яка забезпечується такими мотивами, як мотив суперництва, уникнення та зміни діяльності, що визначають специфіку активності, спрямованості та діяльності цих підлітків. Встановлено, що особливості мотивації, притаманні підліткам із порушеннями слуху, зумовлюють нестійкість функціонування та формування інтелектуального потенціалу як особистісного утворення.Обоснована необходимость осуществления экспериментального исследования содержательного наполнения структурных компонентов интеллектуального потенциала подростков с нарушениями слуха. Рассмотрен интеллектуальный потенциал как интегрированная структура, в которой интеллектуальный компонент определяется смысловым, операционным и структурным показателями, а личностный ‒ эмоциональным, оценочным, мотивационным и регуляционным. Приведены результаты теоретико-экспериментального изучения мотивационного показателя интеллектуального потенциала, так как большинство исследователей отмечают, что именно мотивация выполняет одну из структуротворных функций в формировании и функционировании интеллектуального потенциала личности. Указано, что в основном мотивация формируется в пределах дошкольного и младшего школьного возраста, а в подростковом возрасте она не претерпевает значительных изменений. Выявлено, что подросткам с нарушениями слуха присуща внешняя обусловленность мотивации, которая обеспечивается такими мотивами, как мотив соперничества, избегания и изменения деятельности, определяющие специфику активности, направленности и деятельности этих подростков. Установлено, что особенности мотивации, присущие подросткам с нарушениями слуха, обуславливают неустойчивость функционирования и формирования интеллектуального потенциала как личностного образования.This article describes the results of theoretical analysis and experimental research of the motivation role in forming and functioning of intellectual potential. The experimental research is based on comparative analysis of the results of deaf, hard-of-hearing and hearing teens. It opens that between deaf and hard-of hearing adolescents there is no any significant differences in motivation as a component of intellectual potential. However, it founds that between with hearing and hearing impairment adolescents there are some distinguishes. First, it reveals that adolescents with hearing impairments characterize the specifics of motivation, particularly, for them it is typical the domination of the competitive motive, the motive to avoid of failure and the motive to the activity. Second, these motives are determined by the external factors, especially, social agents. These specificities of motivation determines the instability of intellectual potential functioning and forming in adolescents with hearing impairments.
  Повний текст PDF - 145.105 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Замша А.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Замша А. Роль мотивації в формуванні інтелектуального потенціалу підлітків із порушеннями слуху / А. Замша // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 3. - С. 69-76. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_3_10.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Замша Анна Володимирівна (психологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського