Наукова періодика України Педагогічний дискурс


Мацько В. П. 
Розвиток української освіти ХІХ століття крізь призму ідей Михайла Драгоманова / В. П. Мацько // Педагогічний дискурс. - 2013. - Вип. 15. - С. 445-453. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_15_92
Розглянуто на конкретних історико-педагогічних прикладах, працях відомого українського науковця М.П. Драгоманова концептуальні основи розвитку освіти в Україні другої половини ХІХ ст. Доведено, що освітній простір не був сприятливий для розвитку вітчизняної культури, мови, позаяк ретельно контролювався царськими циркулярами, указами, які призводили до утиску і заборон національної школи. Заборона грунтувалася на історичному твердженні, наче української мови не було, а цілий українсий рух в освіті і культурі українців є не що інше, як польська інтрига. Проти такого невігластва, національного й соціального гніту з боку чиновників царської Росії протиставив свою бурхливу діяльність випускник Київського університету Михайло Драгоманов. Наукові праці Драгоманова були своєрідною матрицею освіти і виховання, невичерпним джерелом зразка і типу поведінки, патріотизму і моральної снаги педагога, науковця, історика, фольклориста, публіциста, письменника, філософа. Смоделированы на конкретных историко-педагогических примерах, работах известного украинского ученого Драгоманова концептуальные основы развития образования в Украине второй половины XIX в. Доказано, что образовательное пространство не было благоприятным для развития отечественной культуры, языка, так как тщательно контролировалось царскими циркулярами, указами, которые приводили к ущемлению и запретам национальной школы. Запрет основывался на историческом утверждении, будто украинского языка не было, а целое украинское движение в образовании и культуре есть не что иное, как польская интрига. Против такого невежества, национального и социального гнета со стороны чиновников царской России противопоставил свою бурную деятельность выпускник Киевского университета Михаил Драгоманов. Научные труды Драгоманова были своеобразной матрицей образования и воспитания, неисчерпаемым источником образца и типа поведения, патриотизма и моральной силы педагога, ученого, историка, фольклориста, публициста, писателя, философа.The conceptual foundations of education in Ukraine in the second half of the nineteenth century are modeled on the background of specific historical and pedagogical examples and famous works of a Ukrainian scientist M.Dragomanov. It is proved that the educational environment was not favorable for the development of national culture, language as it was carefully controlled by royal circulars, decrees, what led to harassment and restrictions of the national school. The ban was based on the historical statement of denying a Ukrainian language as such, and that a Ukrainian movement in education and culture is nothing like polish intrigue. The gaduate of Kiev University Michail Dragomanov opposed his active practice against the Tsarist officials ignorance, national and social oppression. Scientific works of Drahomanov were as a matrix of education, an inexhaustible model source and kind of behaviour, patriotism and moral strength of teacher, scholar, historian, folklorist, journalist, writer, and philosopher.
  Повний текст PDF - 266.917 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Мацько В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Мацько В. П. Розвиток української освіти ХІХ століття крізь призму ідей Михайла Драгоманова / В. П. Мацько // Педагогічний дискурс. - 2013. - Вип. 15. - С. 445-453. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_15_92.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського