Наукова періодика України Вища освіта України


Якимчук О. 
Філософсько-психологічні підвалини освітнього простору тоталітарного суспільства / О. Якимчук // Вища освіта України. - 2015. - № 1. - С. 81-86. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_1_14
Проаналізовано філософсько-психологічні підвалини функціонування та розвитку простору освіти колишнього СРСР. Зазначено, що там панувала марксистсько-ленінська ідеологія з її фальшивими символами, закликами, принципами, і хоча в окремих моментах тодішньої освіти були певні гуманістичні і загальнолюдські сюжети, загалом освітній простір був ворожим людині та людяності, гуманізму та моральності. Наголошено, що СРСР виявився нездатним до реагування на виклики часу оновлення, а його розпад зумовив зміни систем освіти. Зосереджено увагу на становленні національних просторів освіти, яке йшло разом з утворенням незалежних держав, що потребували реалізації національних інтересів, підготовки національно свідомих громадян саме через систему освіти. Виокремлено загальні передумови формування національних просторів освіти, що об’єднує освітню політику пострадянських країн. Констатовано, що молоді держави в законах про освіту проголосили високі норми і принципи діяльності, усюди (у тому числі і в Україні) освіта є пріоритетною сферою розвитку.Проанализированы философско-психологические основы функционирования и развития пространства образования бывшего СССР. Отмечено, что там царила марксистско-ленинская идеология с ее фальшивыми символами, призывами, принципами, и хотя в отдельных моментах тогдашнего образования были определенные гуманистические и общечеловеческие сюжеты, в общем образовательное пространство было враждебным человеку и человечности, гуманизму и нравственности. Отмечено, что СССР оказался неспособным к реагированию на вызовы времени обновления, а его распад обусловил изменения систем образования. Сосредоточено внимание на становлении национальных пространств образования, которое шло вместе с установлением независимых государств, требовавших реализации национальных интересов, подготовки национально сознательных граждан именно через систему образования. Выделены общие предпосылки формирования национальных пространств образования, объединяющие образовательную политику постсоветских стран. Констатировано, что молодые государства в законах об образовании провозгласили высокие нормы и принципы деятельности, всюду (в том числе и в Украине) образование является приоритетной сферой развития.The philosophy-psychological bases for functioning and development of education area in the former USSR are analyzed. The Marxist-Leninist ideology with its false symbols, appeals, principles there dominated. There were certain humanistic and universal plots in that education, but in general educational area was hostile to the person and humanity, humanism and morals. It humiliated the person, reduced it to a concept of „small screw” for a big machinery of government. The USSR appeared to be incapable to react on challenges and innovations of the time, and its disintegration caused changes in education systems. Formation of national area of education went together with formation of the independent states which required realization of national interests, to preparation of national conscious independent states which required realization of national interests, to preparation of national conscious citizens through an education system.
  Повний текст PDF - 224.795 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Якимчук О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Якимчук О. Філософсько-психологічні підвалини освітнього простору тоталітарного суспільства / О. Якимчук // Вища освіта України. - 2015. - № 1. - С. 81-86. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_1_14.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського