Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Данильчук Л. 
До питання дослідження поняття "компетентність” / Л. Данильчук // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2013. - № 5. - С. 40-49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_5_5
Здійснено спробу дослідити категоріальні ознаки та зміст поняття "компетентність". Проаналізовано різні підходи до трактування дефініції "компетентність" у роботах вітчизняних і зарубіжних учених. Виявлено існуюче розмежування категорій "компетентність" і "компетенція". Визначено чотири загальні концепції компетентності: як поведінка або дія; як володіння знаннями, вміннями та навичками; як офіційно достатній ступінь здібностей; як спосіб буття людини. Наведено авторське визначення компетентності як ступеня зрілості людини, що передбачає певний рівень психічного розвитку людини (навченість і вихованість) та надає змогу індивіду успішно функціонувати у суспільстві, взаємодіючи із соціальним оточенням. Обгрунтовано застосування компетнтнісного підходу в процесі наукового пошуку. Охарактеризовано концептуальні особливості визначених ключових компетентностей. Досліджено складові компетентності особистості та виокремлено три групи компетентностей: компетентності особистості як суб'єкта життєдіяльності та самопізнання; компетентності у взаємодії людини з іншими людьми; компетентності щодо діяльності людини, які визначаються в усіх її типах і формах.Предпринята попытка исследовать категориальные признаки и содержание понятия "компетентность". Проанализированы различные подходы к трактовке дефиниции "компетентность" в работах отечественных и зарубежных ученых. Выявлено существующее разграничение категорий "компетентность" и "компетенция". Определены четыре общие концепции компетентности: как поведение или действие; как владение знаниями, умениями и навыками; как официально достаточная степень способностей; как способ бытия человека. Приведено авторское определение компетентности как степени зрелости человека, которая предполагает определенный уровень психического развития человека (обучаемость и воспитанность) и позволяет индивиду успешно функционировать в обществе, взаимодействуя с социальным окружением. Обосновано применение компетентностного подхода в процессе научного поиска. Охарактеризованы концептуальные особенности определенных ключевых компетентностей. Исследованы составляющие компетентности личности и выделены три группы компетентностей: компетентности личности как субъекта жизнедеятельности и самопознания; компетентности во взаимодействии человека с другими людьми; компетентности относительно деятельности человека, которые определяются во всех ее типах и формах.Die article is an attempt to study categorical attributes and the meaning of the notion of "competency". The author analyzes interpretations of the definition of "competency" presented in the works of native and foreign scientists. It is found out definite distinction between categories of "competency" and "competence" in scientific literature. The author outlines four general concepts of a competency. She defines competence as the degree of human maturity, assuming a certain level of mental development of a personality (training and manners), allowing the individual to function successfully in society interacting with the social environment. The article substantiates the application of the competence-based approach in the process of scientific research. The author analyzes conceptual features of competencies of a personality. Basing on the analysis the author identifies three groups of competencies of individual: 1) competencies regarding oneself as a person, as a subject of life and self-knowledge; 2) competencies concerning the interaction with other people; 3) competencies concerning human activity and determining in all its types and forms.
  Повний текст PDF - 298.185 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Данильчук Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Данильчук Л. До питання дослідження поняття "компетентність” / Л. Данильчук // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2013. - № 5. - С. 40-49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_5_5.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Данильчук Лариса Олексіївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського