Наукова періодика України Architectural studies


Taras Y. 
Schools of folk temple building, types and groups of Carpathian churches / Y. Taras // Architectural studies. - 2019. - Vol. 5, Num. 2. - С. 121-146. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/arcs_2019_5_2_8
Встановлено, що сакральна деревяна архітектура українців Карпат, у формах і символах якої горяни виявили та зберегли загальноукраїнську спільність та яскраву регіональну специфіку, є історичним феноменом і найвищим виразом народної традиційної будівельної культури. Дослідження показали, що в місцях, де трапляється східний тип церкви з західним, відбувається синтез архітектурно-конструктивних рішень (АКР), який дає нові типи церков. Поява нових типів на українській етнічній території залежить від часу і місця такої зустрічі. Поділ етнічної території українців Карпат за спільними та сталими АКР церков показав, що: тривала, впродовж століть, відірваність Закарпаття від Прикарпаття проявилася на архітектурі церков Закарпаття, силові чинники змінили характер будівництва, утворили складну топографію - появу чотирьох груп церков, які мають синтезовані архітектурні рішення на межах етнографічних груп; поширення українського населення на захід, знаходження його в оточенні польського та словацького етносів не тільки сприяло виробленню лемківського типу церкви, який зберігає цілісність за ознаками планування з загальноукраїнським, а й формує на об'ємному рішенні складну топографію з певних типів церков, які можна класифікувати і за архітектурними, і етнографічними ознаками; найбільшу цілісність за архітектурно-конструктивними ознаками зберігають деревяні церкви, розташовані у межах історико-етнографічних районів Бойківщина, Гуцульщина; найяскравішими щодо груп церков є Лемківщина і Закарпаття. Особливо продуктивними є етноконтактні зони між Бойківщиною і Закарпаттям, Бойківщиною і Лемківщиною, Гуцульщиною і Буковиною. Це зони, де одержано найбільшу кількість архітектурних вирішень. У цих зонах є підстави для виділення бойківсько-закарпатського, лемківсько-закарпатського, закарпатсько-мараморошського, гуцульсько-буковинського, покутсько-гуцульського типів церков. В Карпатському регіоні ідентифіковано 3 школи народного храмового будівництва (бойківська, гуцульська, лемківська), в історико-географічному районі Закарпаття виявлені також й інші типи та групи церков. У межах історико-етнографічного масиву Бойківщини маємо 2 типи та 3 групи церков, Гуцульщини - 1 тип, 1 групу, Лемківщини - 8 типів; у межах історико-географічного району Закарпаття - 8 груп. Церковна дерев'яна архітектура українців Карпат, у формах і символах якої горяни виявили і зберегли загальноукраїнську спільність та яскраву регіональну специфіку, є історичним феноменом і найвищим виразом народної традиційної будівельної культури.Встановлено, що сакральна деревяна архітектура українців Карпат, у формах і символах якої горяни виявили та зберегли загальноукраїнську спільність та яскраву регіональну специфіку, є історичним феноменом і найвищим виразом народної традиційної будівельної культури. Дослідження показали, що в місцях, де трапляється східний тип церкви з західним, відбувається синтез архітектурно-конструктивних рішень (АКР), який дає нові типи церков. Поява нових типів на українській етнічній території залежить від часу і місця такої зустрічі. Поділ етнічної території українців Карпат за спільними та сталими АКР церков показав, що: тривала, впродовж століть, відірваність Закарпаття від Прикарпаття проявилася на архітектурі церков Закарпаття, силові чинники змінили характер будівництва, утворили складну топографію - появу чотирьох груп церков, які мають синтезовані архітектурні рішення на межах етнографічних груп; поширення українського населення на захід, знаходження його в оточенні польського та словацького етносів не тільки сприяло виробленню лемківського типу церкви, який зберігає цілісність за ознаками планування з загальноукраїнським, а й формує на об'ємному рішенні складну топографію з певних типів церков, які можна класифікувати і за архітектурними, і етнографічними ознаками; найбільшу цілісність за архітектурно-конструктивними ознаками зберігають деревяні церкви, розташовані у межах історико-етнографічних районів Бойківщина, Гуцульщина; найяскравішими щодо груп церков є Лемківщина і Закарпаття. Особливо продуктивними є етноконтактні зони між Бойківщиною і Закарпаттям, Бойківщиною і Лемківщиною, Гуцульщиною і Буковиною. Це зони, де одержано найбільшу кількість архітектурних вирішень. У цих зонах є підстави для виділення бойківсько-закарпатського, лемківсько-закарпатського, закарпатсько-мараморошського, гуцульсько-буковинського, покутсько-гуцульського типів церков. В Карпатському регіоні ідентифіковано 3 школи народного храмового будівництва (бойківська, гуцульська, лемківська), в історико-географічному районі Закарпаття виявлені також й інші типи та групи церков. У межах історико-етнографічного масиву Бойківщини маємо 2 типи та 3 групи церков, Гуцульщини - 1 тип, 1 групу, Лемківщини - 8 типів; у межах історико-географічного району Закарпаття - 8 груп. Церковна дерев'яна архітектура українців Карпат, у формах і символах якої горяни виявили і зберегли загальноукраїнську спільність та яскраву регіональну специфіку, є історичним феноменом і найвищим виразом народної традиційної будівельної культури.
  Повний текст PDF - 1.725 Mb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Taras Y.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Taras Y. Schools of folk temple building, types and groups of Carpathian churches / Y. Taras // Architectural studies. - 2019. - Vol. 5, Num. 2. - С. 121-146. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/arcs_2019_5_2_8.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського