Напрестольне Євангеліє Семена Палія

Назва ЗМІ: 
Українське радіо «Культура»

Сьогодні йтиметься про шедевр мистецького оздоблення -напрестольне Євангеліє Семена Палія.

Послухаймо розповідь завідувачки відділу фондів рукописної спадщини Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського Ольги Степченко.

О. Степченко: Рукописній книзі, з моменту її народження, надавалась велика увага. Можливо через те, що для її створення витрачалося багато часу і праці. А щоб таку книгу на довше зберегти її необхідно було взяти в оправу. Найбільш давні оправи робили із дубових дошок і обтягували шкірою, оксамитом чи якимось іншим матеріалом. Щоб матеріал не псувався на оправу набивали металеві жуки або наріжники. Часто оправа прикрашувалася золотом, сріблом, дорогоцінним камінням. У таких випадках саме оправа ставала прикрасою книги, а часто і унікальним витвором мистецтва. Як правило, такими оправами прикрашувалися церковні книги, зокрема напрестольні євангелія.

Шедевр мистецького оздоблення – напрестольне Євангеліє, яке ми називаємо Євангелієм Семена Палія, зберігається у фондах Інституту рукопису НБУВ. Семен Палій – державний і військовий діяч, полковник Фастівського і Білоцерківського полків, займався благодійністю – видавав універсали щодо оборони монастирів та надання маєтностей православній церкві в Правобережній Україні, побудував на власні кошти церкву у м. Фастові. Був благодійником Київського Межигірського Спасо-Преображенського монастиря та деяких православних храмів Києва. Мав свій герб і печатку. Напрестольне Євангеліє, подароване ним, датується 1651 р. На його полях є записи: «Року 1709 месяца юня 27 достана сия книга глаголемая евангелие под час битви Полтавской над головним неприятелем нашим шведом которуя я раб божий Симеон Палей … отбивши от неприятеля шведа   надаю … за отпущение грехов.»

У 1889 р. дерев’яні дошки, обтягнуті малиновим оксамитом, київський ювелір Бочаєвський прикрасив п’ятьма срібними бляхами-накладками, золотим обрізом з орнаментально-рослинним гравірованим орнаментом. На верхню кришку оправи було накладено наріжники у формі стилізованого трилисника з гравірованим зображенням євангелістів (Матвія, Луки, Марка та Іоана), які з’єднані між собою орнаментальними смужками. В середині рамки – овальний середник з гравірованим зображенням розп’яття з двома пристоячими, облямований зубчастим орнаментом. Над і під середником – литі херувими та 8-ми кінцеві зірки. На нижній кришці оправи – обрамлення з чотирьох металевих смуг оздоблених литим орнаментом. В середині обрамлення – середник з зображенням св. Архангела Михаїла. Оправа закріплювалася виливними застібками на яких зображено голівки янголів.

Є багато відомостей про те, що саме такі книги приковували цепами і у вкладних записах застерігали, що хто відважиться вкрасти таку книгу, той буде проклятий.

Вед.: Ви почули розповідь завідувачки відділу фондів рукописної спадщини Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені Володимира Вернадського Ольги Степченко пронапрестольне Євангеліє Семена Палія.