Жінки Відня в європейській культурі: Альма Малер-Верфель – жінка-легенда

 

«Вкажіть десять найекстравагантніших жінок XX століття….» Ні один зі списків не обійдеться без імені Альми Малер-Верфель. Жінка, що увійшла в історію під цим ім’ям стала легендою досить рано, ще коли не була дружиною ані Густава Малера, ані ти паче Франца Верфеля, – коли вона була просто дочкою австрійського художника-пейзажиста Еміля Якоба Шиндлера.

Народилася Альма Марія Шиндлер –31 серпня  1879 року у Відні. ЇЇ мати, уродженка Гамбурга, співачка Анна фон Берген; батько – один з відоміших австрійських художників-пейзажистів. Протягом багатьох років батько працював в майстерні Ганса Макарта. Батько відігравав неабияку роль в житті та інтелектуальному розвитку дівчинки. Втрата батька, коли Альмі було лише 13 років і та обставина, що її мати досить швидко вийшла заміж за учня Шиндлера Карла Молля глибоко вразила дівчинку. «Найпрекрасніша дівчина Відня» – це її перший образ. Дороге навчання — з Альмою займалися домашні вчителі, передовсім музикою та літературою — не перервалося зі смертю батька. Вона вивчала мистецтво контрапункта, відкриває світ Ріхарда Вагнера, її літературним ментором став Макс Буркхарт, директор віденського  Бургтеатру, критик, режисер і драматург. Він буквально завалював ученицю книгами, знайомить її з творами Платона, Ніцше, Рільке. У 1898–1899 вона знайомиться з групою художників «Сецесіон».

Слава художника, музиканта, письменника затьмарювала для неї все інше. В її системі цінностей на першому місці стояв «видатний витвір мистецтва», все інше – гроші, вплив, успіх, навіть, кохання – все це було десь нижче цієї вершини. Вона володіла безмежним талантом надихати, бути Музою.

Першим, кого вона надихала став Густав Климт. Переслідував її, подорожував за нею Італією, таємно зустрічався з нею в темних венеційських провулках, запрошував її до своєї майстерні. Альма відповідала на його залицяння, але залишалася вірною моралі.

Густав Малер.

Так починалася легенда. 7 листопада 1901 року на вечеері у своєї подруги Берти Цукеркандль Альма знайомиться з диригентом Густавом Малером, який у той час займав посаду директора Віденської опери. Вже 28 листопада Малер просить руки дівчини. 9 березня 1902 року Альма стає дружиною на 19 років старшого від неї відомого музиканта. 1902 і 1904 народжуються дві доньки, старша, Марія, помирає у 1907 році від дифтерії.

Незабаром у подружжя виникають непорозуміння, Альма не приховує флірту з іншими чоловіками. Стосунки стають ще прохолоднішими після повернення подружжя з США, де Густав Малер виступав у Нью Йорку. Разом з донькою  Альма проводить багато часу на курортах, де знайомиться із молодим архітектором Вальтером Грoпіусом, що згодом став засновником Баухаузу.

Вальтер випадково надсилає любовного листа на ім'я Густава Малера, композитор дізнається про зраду, переживання виливаються у Десяту симфонію, скомпоновану ним у цей час. Щоб повернути прихильність дружини, Малер пише і присвячує їй ще одну симфонію -- восьму, прем'єра якої 12 вересня 1910 року в Мюнхені стала його найбільшим тріумфом.

Незадовго до кількамісячної подорожі разом із Густавом Малером  до США, Альма відвідує Париж, щоб ще раз зустрітись із Вальтером Гропіусом.

У Поїздці по США Малер тяжко захворів, Альма повертається з ним до Європи 12 травня 1911, а 18 травня 1911 року композитор помирає.

Оскар Кокошка і Вальтер Гpопіус.

У 1912 році Альма Малер знайомиться з відомим художником-експресіоністом Оскаром Кокошкою. Їх пристрасний роман тривав кілька років, Кокошка присвятив їй одну з найкращих своїх картин - «Наречена вітру». У 1915 році Альма відновлює зв'язок з Bальтером Горпіусом. У лютому 1915 разом зі своєю подругою Лілі Лізер вона їде до Берліна, щоб зустрітися з ним. 18 серпня вони одружились, у шлюбі народжується донька Манон.

Франц Верфель

Після розлучення з Гропіусом Альма живе з письменником Францем Верфелем, з яким знайомиться у своєму віденському салоні. Одружується пара у 1929, а в 1938 в Альма Малер з ним емігрувала до США. Тут вона присвячує багато часу роботі по збереженню творчого спадку Густава Малера, також пише автобіографічні книгу "Моє життя" („Mein Leben“).

Твори

Mahler-Werfel Alma. Mein Leben. – Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1990. – 375 S.

Alma Mahler-Werfel, eine ebenso schöne wie kluge Frau, schildert ihr ungewöhnliches Leben. Dieser Bericht ist freilich übers nur Biographische hinaus als Beschreibung einer Epoche aufschlußreich: das fin de siecle, der Beginn und die Mitte des 20. Jahrhunderts. Große Gestalten spielten im Leben dieser Frau eine Rolle: Walter Gropius, Gustav Mahler, Kokoschka und Hofmannsthal, Romain Rolland und viele andere. Und auf geheimnisvolle Weise werden noch einmal der Zauber und die Anziehungskraft dieser Frau fühlbar, die niemand, der sie gekannt hat, vergessen konnte.

Шифр зберігання книги у фонді Австрійської бібліотеки: Österr. Bibl. № 1816

 

Критика

Monson Karen. Alma Mahler-Werfel  : die unbezähmbare Muse – 4. Aufl. – München: Wilchelm Heyne Verlag, 1990. – 381 S.

Alma Mahler-Werfel, eine ebenso schöne wie kluge Frau, schildert ihr ungewöhnliches Leben. Dieser Bericht ist freilich übers nur Biographische hinaus als Beschreibung einer Epoche aufschlußreich: das fin de siecle, der Beginn und die Mitte des 20. Jahrhunderts. Große Gestalten spielten im Leben dieser Frau eine Rolle: Walter Gropius, Gustav Mahler, Kokoschka und Hofmannsthal, Romain Rolland und viele andere. Und auf geheimnisvolle Weise werden noch einmal der Zauber und die Anziehungskraft dieser Frau fühlbar, die niemand, der sie gekannt hat, vergessen konnte.

Шифр зберігання книги у фонді Австрійської бібліотеки: Österr. Bibl. № 304/129

 

 

 

 

 

Контактна інформація

Читальний зал
"Австрійська бібліотека"
Голосіївський пр., 3, 2-й поверх, к. 312.
+38 (044) 525-8642
9.15 - 20.00 (понеділок - п'ятниця)
Віддiл міжнародної інформації та зарубіжних зв`язків