До Всеукраїнського дня вишиванки, що в цьому році відзначається 19 травня, відділ зарубіжної україніки Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського підготував електронну книжкову виставку.
НБУВ не вперше звертаєтся до висвітлення теми української вишивки. Свого часу її культурно-просвітницьким центром неодноразово було організовано виставки цього виду декоративно-ужиткового мистецтва, де брали участь майстри з різних областей України, зокрема були персональні виставки таких митців, як Л. М. Шустерман, а також засновниці школи української вишивки в Криму В. С. Роїк (напередодні її сторіччя).
Українська вишивка – об`єктивне, важливе та неупереджене джерело дослідження не тільки етнокультурних процесів, а взагалі історії України, невід`ємною частиною якої є історія канадських українців.
Витвір на тканині (лляній, конопляній домашнього виготовлення) – закарбована не пером, а голкою і кольоровими нитками доля українців упродовж тисячоліть. Свідченням давності цього виду декоративно-ужиткового мистецтва є орнаменти одягу на постаттях, що зображені на фресках Київської Софії. Археологи віднайшли шматки вишитої тканини на території Десятинної церкви [1]. Отже, культура цього виду художньої творчості нараховує багато століть.
Вишивають не тільки одяг (сорочки, блузки, болеро, пелеринки, шалі, комірці, пояси), а й портьєри, столові речі (настільки, серветки тощо), подушки, рушники вівтарні та для ікон, обруси, ризи, хоругви, доріжки, образки, хустини, хустки, хусти, торбинки для них, постільну білизну тощо [2– 7], що характеризуються великою кількістю різноманітних стібів, орнаментів, спектрами кольорів.
Мистецтво вишивки кожного регіону України відрізняється своєю оригінальністю. Географічна карта цього виду художньої народної творчості вельми пістрява.
Й українські іммігранти привезли із собою в Канаду відбиті у вишиваних узорах одягу, рушників тощо особливості своїх історичних місцевостей. Перші поселенці приїхали на нову батьківщину в звичних для селян, оздоблених вишивкою верхніх вовняних спідницях, запасках, сорочках (довгих лляних або конопляних), хустинах; чоловіки були в домотканих речах, довгих сорочках. Народний одяг залишався нагальною необхідністю буття членів діаспори й надалі, оскільки вишиті сорочки – обов`язкова його частина при сватанні, на весіллі, христинах, похованні, у разі участі в танцювальних гуртках і школах народного танцю. А цих вельми популярних студій, організованих видатним українським етнохореографом Василем Авраменком (він, до речі, завжди ходив у вишиванці) та його послідовниками, діяло в Канаді сотні [8].
Представлений інформаційний ресурс з фонду відділу зарубіжної україніки Інституту книгознавства, що є маловідомим для широкого загалу читачів України, поділено на кілька розділів за проблематикою і темами. Перший розділ – історія української вишивки та її характеристика; другий – технологія її виконання канадсько-українськими майстринями; третій – популяризація українського декоративно-ужиткового мистецтва в Канаді (на прикладі вишиваних витворів) та його збереження. У розділі «Довідкова література» (в основному, література із загальних фондів НБУВ) представлено праці з технології вишивки та наукові дослідження цього виду мистецтва, здійснювані в Україні.
Тему першого розділу розкрито, наприклад, у публікації: Захарчук-Чугай Р. Народна одягова вибійка (Жіночий світ. Торонто, 1992. Ч. 4), де викладено одну зі сторінок українського народного одягу, а саме – історію розпису вбрання. Наведено приклади розмальованих вибійниками жіночих спідниць та чоловічого одягу, пошитого з декорованих тканин, на які наноситься орнамент («сонечко», «зірки», «книші», «грибочки», «калина», «рожі») тощо. Сторінки історії давнього українського мистецтва – церковного гаптування: шиття золотими, срібними та шовковими нитками гострою голкою на шовку або дуже тонкому лляному полотні – розглядає у своїй публікації Л. Вацке (Жіночий світ. Торонто, 1981. Ч. 11/12).
У послідовно друкованих журналом «Жіночий світ» статтях детально описує прийоми вишивання та секрети майстерності К. Антонович (розділ другий). Вона подає зразки узорів жіночих та чоловічих сорочок, дитячого одягу, запасок, скатертин, подушок; рідкісної вишивки (наприклад, із сидячими одна за одною птахами), узор з альбому Олени Пчілки – хвилястий орнамент, оточений з двох сторін іншим орнаментом, хвиляста гілочка ніби всередині в рамцях (1968. Ч. 1; Ч. 2; 1969. Ч. 1; Ч. 2; Ч. 3; Ч. 5; Ч. 6; Ч. 9; Ч. 10; Ч. 12; 1971. Ч. 1; Ч. 2; Ч. 3; Ч. 7/8; Ч. 9; Ч. 11/12; 1972. Ч. 2; Ч. 3; Ч. 4; Ч. 5; Ч. 6/7; Ч. 8; Ч. 9; Ч. 10; Ч. 11/12). І. Зельська обґрунтовує особливість крою українських сорочок, що зумовлено побутом та працею селян – необхідністю вільно рухатися при виконанні сільськогосподарських робіт (Інтродукція вишиваної блюзки // Жіночий світ. Торонто. 1989. Ч. 5). Узагалі цій авторці, визнаному майстру української вишивки в Канаді, належить цілий ряд публікацій. Вона професійно представляє способи оздоблення народного одягу; розглядає орнамент як символічно-знакову структуру; вчить раціональному вибору матеріалу для роботи, комбінуванню кольорової гами; вчить розпізнавати приховані у візерунках і схемах ритуальні тексти, що відіграють оберегову роль (кожен узор, нанесений на полотні, сприймається як охоронний знак, а сама мережка – як замкнуте коло, недоступне для зла). Мисткиня давала й рекомендації розміщення малюнків при вишиванні декоративних рушників для прикрашення житла, його інтер`єру тощо.
Є. Павлюкевич викладає покрокові етапи вишивання поліхромних орнаментів низинкою (Промінь. 1961. № 10); знайомить із технікою таких видів вишивання, як низь, низинка, низзя, або розрахунковий шов у виробах. Авторські узори майстрині-вишивальниці й поетеси Ірини Сеник оприлюднено у книзі «Метелики спогадів. Спогади і взори до вишивання» (Львів. 2009. 288 с.). О. Теліженко осмислює та аналізує філософію системи архаїчних знаків на рушнику, де закодовано повний конгломерат розуміння змісту людського життя на землі (Жіночий світ. Торонто. 2005. Ч. 6).
О. Стахурська відзначає зниження інтересу українських жінок до вишивки на початку 90-х років минулого століття (Жіночий світ. Торонто, 1994. Ч. 4), що, мабуть, можна пояснити різким стрибком темпу життя, інформаційною перенасиченістю.
Утім, сьогодні в іммігрантському колі Канади вишивка – популярне і дедалі поширюване народне декоративне мистецтво (третій розділ). Його було представлено на численних виставках, що розгорталися під час проведення фестивалів, різного рівня громадських заходах, святах (зокрема, Книги, Матері тощо), на пересувних виставках (наприклад, організованих Українським музеєм Канади під назвою "Українська вишивка" тощо). Огляд виставки з презентацією вишитих виробів на відкритті Осередку української культури і освіти у Вінніпегу (Манітоба) подає К. Антонович (Жіночий світ. 1951. Ч. 11/12). С. Звонок пише про виставкове представлення зразків вишивки на зібранні з нагоди закінчення сезону праці Жіночої ради Монреалю (Українська жіноча вишивка у Жіночій раді // Жіночий світ. Торонто. 2006. Ч. 26). І. Зельська рецензує книгу "Ukrainian embroidery patterns and stitches" ("Українські вишивкові узори й стіби") (видавець: Союз Українок Канади, 1958 р. Упорядник – Настя Р. Рурик).
Поширеним видом культурно-просвітницької роботи бібліотек є виставки творів народних майстрів. Аналіз однієї з них, де було представлено й вишивані роботи, в бібліотеці міста Мініссага (Онтаріо), здійснює Ю. Бел (Виставка праць талановитих мистців // Промінь. 1990. Ч. 7/8).
Серед авторів відібраних для даної виставки матеріалів – професор Катерина Антонович (1884–1975), малярка, графік; професор Раїса Захарчук-Чурай (1936–2019), мистецтвознавець; Іванна Зельська (1910–2009), майстриня художньої вишивки, що зібрала власну колекцію вишиваних виробів, редактор рубрики «Українська вишивка» в журналі «Жіночий світ»; Марія Кейван (1914–2002), письменниця; Наталія Когуська (1905–2012), письменниця; Манолій Лупул (1927–2019), історик; Ірина Сеник (1926–2009), поетеса, вишивальниця; Савеля Стецишин (1903–2002), викладач українсьої мови і літератури, редактор жіночої секції «Українського голосу» та інші.
У розділі «Довідкова література» подано бібліографічний список літератури з фондів НБУВ з теми «Історія вишивки в Україні», що дає можливість порівняти творчі підходи канадсько-українських майстринь з методологією вишивки їх українських колег, висвітлення цієї проблематики в друкованих працях.
Виставка спонукає зіставити практичні поради й рекомендації представниць діаспори з працями таких авторів, як Л. Бебешко (нові схеми узорів); Л. Белянської (оригінальні види вишивок); А. Вариводи (церковне гаптування); М. Діаз (дитячі узори: нові схеми); І. Ковальчук (вишиті ікони); Е. Литвинець (вишивання і нанизування); І. Наніашвілі (вишивка ікон, портретів, рушників, тварин, оберегів хрестиком, гладдю та бісером); К. Сусак (техніка, методологія, способи вишивки) та ін.
Оскільки орнамент та його колорит є джерелом дослідження етнічної культури народу, організатори пропонованої виставки прагнули привернути увагу науковців до дедалі глибшого дослідження історії та особливостей української вишивки в Канаді. Проблематика заслуговує на її різнобічне дослідження, приміром: «Етнокультурна характеристика народної вишивки за періодами чи хвилями еміграції українців до Канади»; «Традиції, мистецтво та новизна вишивальних технік українців Канади» тощо. Доцільним бачиться видання (можливо, воно вже є в планах якогось видавництва) на взірець «Альбому узорів українського традиційного мистецтва вишивання в Канаді», «Вишивані скарби українців Канади», «Вишивані ікони канадсько-українських церков», «Повна енциклопедія вишивки в Канаді».
Використані джерела:
Матеріали до виставки підготували:
Н. Г. Солонська, старший науковий співробітник
Г. О. Борисович, молодший науковий співробітник
Бібліографічний список літератури
з фонду ВЗУ ІК НБУВ
Зміст: Слово до видання. – С. 7–9; Українська вишивка. – С. 9–13; Кольори української вишивки. – С. 13–15; The Colours of Ukrainian Embroidery. – С. 15– 17; Дослідниці української вишивки. – С. 17–25; Взори з Волині. – С. 25–31; Взори з Буковини. – С. 31–39; Сорочки для жінок і дівчат. – С. 39– 49; Сорочки для чоловіків і хлопців. – С. 49–55; Примінення вишивки для модерного одягу. – С. 55– 61; Дитяча одежа. – С. 61–63; Примінення вишивки для модерної хати. – С. 63–77; Примінення вишивки в церкві. – С. 77– 93.
15. Зельська І. Українська вишивка в церкві // Жіночий світ. – Торонто, 1983. – Ч. 4. – С. 9–10.
16. Зельська І. "Український народний одяг" : (Нове книжкове видання) // Жіночий світ. – Торонто, 1993. – Ч. 6. – С. 13–15.
17. Зельська І. Українські народні декоративні рушники // Жіночий світ. – Торонто, 1982. – Ч. 9. – С. 3–5.
18. І-ко Л. Колір в українському просторі / Л. І-ко // Жіночий світ. – Торонто, 1980. – Ч. 9. – С. 8.
19. Кейван М. Одяг перших українських поселенців в Канаді // Жіночий світ. – Вінніпег, 1977. – Ч. 11/12. – С. 13–15.
20. Когуська Н. Перший етап – 1941. – Початки – популяризація народного мистецтва (Виставки; <…> Перша збірка вишивок <…> // Когуська Н. Півстоліття на громадській ниві : нарис історії Союзу Українок Канади. 1926–1976. – Едмонтон ; Вінніпег, 1986. – С. 505–511. Шифр: 9133 укр.
21. Лупул М. Українці в Канаді і в Україні : минуле, теперішнє і майбутнє // Сучасність.– 1991. – №11 (367). – С. 90–105.
22. Максимюк Г. Для наших господинь // Промінь. – 1961. – № 3. – С. 28–29
23. Мистецтво декоративного розпису : кольори і квіти Ганни Собачко і Тетяни Пати // Жіночий світ. – Вінніпег, 1976. – Ч. 11/12. – С. 13–14.
24. Музей сягає в громаду // Промінь. – 1988. – № 11. – С. 11–12.
25. Павлюкевич Є. Низинка // Промінь. – 1961. – № 10. – С. 32.
26. Павлюкевич Є. Українська вишивка : низинка // Промінь. – 1961. – № 1/2. – С. 36 ; № 7/8. – С. 32 ; № 11. – С. 30.
27. Пахолків К. Подвійна виставка // Промінь. – 1961. – № 1. – С. 27.
28. Про музейну фундацію Союзу Українок Канади // Промінь. – 1971. – Ч. 7. – С. 14.
29. Сеник І. Метелики спогадів. Спогади і взори до вишивання. – Львів : МС, 2009. – 288 с. Шифр: 12034 укр.
30. Сенишин С. Вишивана подушка // Промінь. – 1961. – № 5. – С. 33.
31. Сенишин С. Вишиваний настільник // Промінь. – 1961. – № 2. – С. 33.
32. Стахурська О. Вічне джерело // Жіночий світ. – Торонто, 1994. – Ч. 4. – С. 6–8.
33. Стечишин С. Мистецькі скарби українських вишивок / Союз українок Канади. – Винипег : Print. by Trident Press Ltd., 1950. – 135 c. Шифр: 7044 укр.
Зі змісту: Краса українського орнаменту. – С. 3–7; Українські народні вишивки. – С. 7–11; Розвій українського народного орнаменту і стібів. – С. 16– 26; Загальний огляд вишивок. – С. 37–43; Народна сорочка і збірник народних взорів. – С. 65–68; Церковні прикраси. – С. 83–93; Вишивані блюзки. – С. 93–97; Діточі суконки. – С. 97–102; Столовий комплет. – С. 102– 116; Декоративні подушки. – С. 116–122; Вишивані торбинки. – С. 122– 124; Прання вишивок. – С. 124–125.
34. Стечишин С. Український народний одяг // Жіночий світ. – Торонто, 1989. – Ч. 4. – С. 14. – (Лекція-робітня провінційного Кьмітету Українців Канади у Саскатуні).
35. Теліженко О. Рушник як символ благословення // Жіночий світ. – Торонто, 2005. – Ч. 6. – С. 11.
36. Ткацтво та вишивка // Жіночий світ. – Торонто, 1986. – Ч. 4. – С. 15.
37. Турко Я. Українські рушники // Жіночий світ. – Торонто, 1979. – Ч. 1. – С. 20
38. Українська вишивка // Жіночий світ. – Вінніпег, 1968. – Ч. 2. – С. 17; 1975. – Ч. 1. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 2. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 3. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 4. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 6/7. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 8. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 9. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 10. – 4 с. ост. шпальти; Ч. 11/12. – С. 41; 1981. – Ч. 1. – 4 с. обкл.; Ч. 2. 4 с. обкл.; Ч. 6. – 4 с. обкл.; Ч. 7/8. – 4 с. обкл.; Ч. 9. – 4 с. обкл.; Ч. 10. – 4 с. обкл.; Ч. 11/12. – 4 с. обкл.
39. Українське мистецтво (Вистави; Зарядження вистав; Вишивки; Писанки) // Організатор : підручник для СУМК та ін. союз. орг-й / Союз Укр. Молоді Канади. – Вінніпег, 1944. – С. 97–104. Шифр: 9533 укр.
40. Українська народня творчість / зібрано та передм. Д. Гулея. – Торонто : Гомін України, 1986. – 450 с. Шифр: 1850 укр.
41. Українці в Канаді : їх історія / Укр. музей Канади. – Саскачеван : [б. в.], 1989. – 20 с. Шифр: 12612 укр
42. Фестиваль у Давфині // Жіночий світ. – Вінніпег, 1968. – Ч. 2. – С. 16.
43. Церковний гапт / подала Л. Вацке // Жіночий світ. – Торонто, 1981. – Ч. 11/12. – С. 14.
44. Цинцар Н. Виставка народного мистецтва Мирослава та Люби Куць // Жіночий світ. – Торонто, 1986. – Ч. 4. – С. 17–18.
45. Я. З. Книжка-альбом «Українська вишивка» // Жіночий світ. – Торонто, 1983. – Ч. 10. – С. 15
46. Embroidery // Ukrainian Canadian / Ukr. Women`s Association of Canada. – Edmonton ; Alberta : Print. by Bulletin-Commercial Print. Ltd., 1976. – P. 4–12. Шифр: 12036 укр.
47. Ukrainian Embroidery Designs and Stitches / Ukrainian Women`s Association of Canada. – Winnipeg ; Manitoba : , 1982 Print. by Trid. Press Ltd. – 130 p. Шифр: 12035 укр.
Зі змісту: Ukrainian Embroideries. – P. 17–19; Embroidery on Counted Threads. – P. 19– 22; General Directions. – P. 22–24; Embroidery Stitches. – P. 24– 65; Drawn Thread Word Insertions “Merezhky from Poltava”. – P. 65-67
48. Ukrainians in North Ameryka a Select Bibliography Immigration History Research Center University of Mittesota. – Ontario ; Toronto : [s. n.], 1981. – 236 p. Шифр: 11617 укр.
Зі змісту: The Arts (Visnal and Decorative Arts; General Sources; Ikonography and Painting; Artists; Architecture; Ceramics; Embroidery and Costume <…>). – P. 219–236
Довідкова література з фонду НБУВ
2. Арофікін Є. В. Саржевий узор рушника : конспект лекцій з теми "Багаторемізне народне ткацтво" (на основі досліджень автора) / Львів. акад. мистецтв. – Львів : [б. в.], 1995. – 34 с. Шифр: ВС31042
3. Бебешко Л. Українська вишиванка. Мальовничі узори. Мотиви. Схеми крою. – Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2017. – 127 с. : кольор. іл. Шифр: ВС63472
4. Бебешко Л. Вышиваем крестом скатерти, салфетки, рушники. 200 новых узоров и схем / Л Бебешко, И. Наниашвили. – Харьков ; Белгород : Клуб семейного досуга, 2016. – 14, [2] с. : ил. Шифр: Р130829 з дод. (1-75)
5. Бейтс С. Вышиваем крестом цветочные узоры. Картины, подушки, скатерти, салфетки / [пер. с англ. Е. Лесовиковой]. – Харьков ; Белгород : Кн. клуб "Клуб Семейного Досуга", 2014. – 94, [1] с. : цв. ил. – (Школа рукодельницы). – [Пер. изд. : Floral elegance. 18 beautiful cross stitch and needlepoint designs / Susan Bates. – Istanbul]. Шифр: ВС57587
6 Белко В. І. Прострелена вишиванка : книга-реквієм / упоряд. Л. Белко. – Глибока : [б. в.], 1997. – 83 с. Шифр: АО259561
7. Белянская Л. Б. Женские изящные рукоделия : оригинал. виды ручного шитья и вышивки. – Донецк : ООО ПКФ "БАО", 2006. – 288 с.: ил. Шифр: ВА672450
8. Бойко А. М. Український рушник : засіб національного виховання і витвір народного декоративно-ужиткового мистецтва (на прикладі полтав. вишив. рушника) : навч.- метод. посіб. / А. М. Бойко, В. П. Титаренко. – Полтава : Верстка, 1998. – 72 с. Шифр: ВС34391
10. Варивода А. Г. Пам’ятки українського церковного гаптування XVII–XVIII ст. з колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника як об`єкт культурної спадщини : автореф. дис... канд. іст. наук / НАН України, Укр. т- во охорони пам`яток історії та культури, Центр пам`яткознавства. – Київ, 2015. – 19 с. Шифр: РА419326
11. Варивончик А. В. Альбом узорів українського традиційного мистецтва вишивання. Відшивки з архівів "Укрхудожпром" (1947–1957 рр.). – Київ ; Вижниця : Черемош, 2016. – 64 с. Шифр: СО34983
12. Вишивані скарби Бойківщини. Західний регіон : [альбом] / [упоряд., розроб. схем вишивок] Д. Петречко ; [пер. на пол. Т. Заяця ; авт. вступ. ст.: Н. Кляшторна, Х. Дувірак]. – Донецьк : АРТ-ПРЕС, 2012. – 87 с. Шифр: СО31470
Зі змісту: Вишивка / Р. Захарчук-Чугай. – С. 96–98; Гаптування / Р. Захарчук-Чугай. – С. 114.
Веб-ресурси
1. Вишивка, мова – українська // URL: https://www.yakaboo.ua/ua/knigi/hobbi-i-dosug/rukodelie-i-tvorchestvo/vyshivka.html?book_lang=Ukrainskij
2. Сакральна символіка української вишиванки. – URL : https://vzhe-vzhe.com/blog/religious-symbols-ukrainian-embroidery/
3. Семчук Л. Комозиційні закономірності у вишивці / Л. Семчук // Вісн. Прикарпат. ун-ту. Мистецтвознавство. – Вип. 23. – С. 22–29. – URL : http://lib.pnu.edu.ua/files/Visniki/visnyk-myst-2011-23.pdf
4. Схеми вишивки: українська вишивка // URL : https://www.facebook.com/UkrVyshyvka/
5. Сучасна українська вишиванка, як модний тренд : короткий опис від історії до сьогоденності // URL : https://etnoxata.com.ua/statti/vishivanki-istorija-i-suchasnist/suchasna-ukrajinska-vishivanka-jak-modnij-trend-korotkij-opis-vid-istoriji-do-sogodennosti/
6. Українська вишиванка : 10 цікавих фактів, яких ви могли не знати // URL : https://folkmoda.net/ukrayinska-vishivanka-10-tsikavih-faktiv-yaki-vi-mogli-ne-znati
7. Українська вишивка : історія, традиційні орнаменти та стилі // URL : https://msmb.org.ua/actions/exhibition/ukrainsyka-vishivka-istoriya-traditsiyni-ornamenti-ta-stili/
8. Українська вишивка: символіка орнаментів // URL : https://etnodim.com.ua/ua/ua-tsikava-informatsiya/207-symvolika-ornamentiv-ua/
9. Українська вишивка // URL : https://www.zeleniyturizm.com.ua/ua/master_klasy/vish/
10.Українська вишивка // URL : https://sites.google.com/site/ukrainskemistectvo/ukraienska-visivka
11. Як закодувати в узор вишивки ім`я та дату народження // URL : https://www.pinterest.com/pin/94012710956767132/
Всі права захищено ©
2013 - 2024 Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Працює на Drupal | За підтримки OS Templates
Ми в соціальних мережах