Юрій Мулик-Луцик - канадсько-український історик, філософ, славіст

Юрій Мулик-Луцик (1913–1991), канадсько-український історик, славіст належить до провідних науковців України та українського зарубіжжя, знаний філософ української діаспори, православний мислитель, дослідник процесів формування національно-релігійної ідентичності української діаспори. Філософську позицію Ю. Мулика-Луцика фахівці характеризують як «антропотеологію» [1]. Його точка зору «зосереджувалася на меті людського буття, спрямуванні людини у світ аксіологічних імперативів Правди, Добра, Краси, Творчості, на вищі рівні самоусвідомлення й прозріння» [2]. Мулика-Луцика розглядають і як попередника лінгвістичного релігієзнавства. При аналізі староцерковнослов’янської мови релігійного культу він виокремив низку ієратичних категорій, міркував про процес і модуси релігійної перцепції / апперцепції [2].

Ю. Мулик-Луцик був серед тих учених (Власовський, І. Огієнко, С. Ярмусь та інші), які «чи не поодиноко протистояли радянським міфам історичного прогресу, соціологізаторству праць радянських істориків, чиї теорії і концепції досі панують в свідомості багатьох українців, розповідаючи про єдину колиску трьох братніх народів, один з яких анексував частину  території України і незаконно окуповує її, а крім того, має ще конкретні плани приєднати Білорусь до складу спільної федеральної держави. Знати правдиву історію свого народу, його духовності і культури, своєї Церкви – обов`язок кожного свідомого українця» [1].

Він писав, що "Богослужіния – це синкретизм двох модусів одного й того ж містичного фактору – вірення у Бога – нормується імперативом Св. Письма: «Буду молитися духом, і буду молитися й розумом» (1 Кор. XIV:15). 1) "Молитва й спів розуму" – це етикопрофетичний модус: проповідування ("пророкування" – І Кор. XIV:І). Цей первень вимагає зрозумілої мови, щоб навчати (І. Кор.XIV:19). 2). "Молитва і спів духа" – це релігійні почування самі в собі, шукання містичного контакту з Богом. І в цій сфері розуміння мови не остаточне (І Кор. XIV: 2, 4, 14)» [3].

Унікальність особистості вченого, широта і глибина наукових інтересів цієї «безпретензійної, скромної, хоч подеколи і пристрасної людини», «людини виняткових здібностей, великої творчої енергії та праці, рідкісної ерудиції мислителя і оригінального філософа-релігієзнавця» [4, с. 11, 12] стали рушієм у підготовці Відділом зарубіжної україніки Інституту книгознавства НБУВ (далі – ВЗУ ІК НБУВ) електронної книжкової виставки із фондів підрозділу з залученням інформації веб-ресурсів, які ВЗУ ІК надає та пропагує своїм користувачам.

Мета експозиції – актуалізувати значення ролі та внеску в українську науку, у видавничу, суспільну діяльність української діаспори Канади доктора Ю. Мулика-Луцика, зважаючи на 110-річчя від дня народження вченого, і привернути увагу широких кіл громадськості до видатної постаті.

Фонд ВЗУ ІК НБУВ пропонує зі своїх фондів інформацію про його життя і діяльність в статтях таких науковців, як: О. О.  Ковальчук, Т. В. Марусик [5], А. Колодний, С. Ярмусь [1; 4]; Н. С. Куліш, А. В. Арістова [2]; М. Онуфрійчук [6]; Я. Рудницький [7] та ін.

Народився Ю. Мулик-Луцик на Волині. Навчався у Віленському (нині Вільнюський університет), (1936–37); у Львівському (1937–39); Варшавському університетах. Вивчав історію, славістику, слов`янську етнографію. 1939 року у Варшавському університеті отримав ступінь магістра за дослідження «Західні впливи в українській церковній драмі». Один із студентів професора Р. Смаль-Стоцького.

«За студентських років у Вільно, Львові і Варшаві Юрія Мулика-Луцика називали сковородинівцем. І це не тому, що він мав такий стиль життя як Григорій Сковорода, а насамперед тому, що ще й мав подібний йому спосіб мислення» [8, с. 8].

Під час Другої світової війни як кадет Варшавського полку Академічної колегії Ю. Мулик-Луцик був мобілізований до оборони столиці Польщі. Географія його переміщень у воєнні часи: Волинь – Львів, знову  – Варшава, далі – Чехословаччина, нарешті – Мюнхен. А. Колодний, С. Ярмусь зазначають, спираючися на спомини Я. Рудницького, що «Д-р Мулик-Луцик – єдиний між нами – мав ще привілей бути слухачем професора Романа Інгардена – філософа і теоретика літератури світової слави. Студюючи у Львові, д-р Мулик-Луцик концентрував свою увагу на етимології та ономастиці і це відбилося пізніше на його наукових зацікавленнях» [1, с. 7]. Див., наприклад: «До методології назвознавства : Топо- й хороніми та їхнє походження»; «Назвознавство й мовознавство» тощо.

У Німеччині, в Українському вільному університеті, в 1948 р., він захистив докторську дисертацію на тему: «Психотранспозиція в синтаксі». Звичайно, великий вплив на наукову творчість Ю. Мулика-Луцика мало керівництво доктора Ю. Шевельова, особистість цього видатного мовознавця.

Постать і напрацювання, наукове бачення молодого українського вченого зацікавили керівництво Академії Української Автокефальної Православної Церкви) (Богословської педагогічної академії; з 1947 р. – Богословська академія УАПЦ) в Мюнхені й його було запрошено на посаду лектора цієї установи, де викладалися богослов`я, літургіка, філософія, гомілетика, логіка, педагогіка, психологія тощо [9–11].

Ю. Мулик-Луцик став викладати в Академії за розробленою ним концепцією новий авторський предмет «Психологія мови в службі релігійного культу». Пізніше будуть оприлюднені його наукові дослідження: «Філософські і психологічні аспекти ономастики», «За мислительський підхід до політики» тощо. Власну філософську позицію Мулика-Луцика характеризують як «антропотеологію» (С. ЯрмусьА. Колодний), що зосереджувалася на меті людського буття, спрямуванні людини у світ аксіологічних імперативів Правди, Добра, Краси, Творчості, на вищі рівні самоусвідомлення й прозріння [4].

Я. Рудницький підсумовує, що Ю. Мулик-Луцик є «єдиним славістом українцем на американському континенті, що проводить дослідження мови під кутом психології» [8, с. 11].

1948 рік – вельми прикметний в житті українських біженців, переміщених осіб, які втекли від більшовицького режиму, української інтелігенції, яка не хотіла співпрацювати з ним. З об`єктивних причин значна частина з них залишала Німеччину і переїздила в інші країни [12; 13]. Ю. Мулик-Луцик був серед тих своїх співвітчизників, хто обрав місцем прихисту і постійного проживання Канаду.

До того часу, коли його було запрошено викладати в колегії св. Андрея у Вінніпезі, науковець пройшов, як і більшість представників української діаспори, важку трудову школу. У цьому навчальному закладі, що є першою церковно-освітньою школою української діаспори в Канаді (відкритий у 1946 р.), Ю. Мулик-Луцик викладав французьку, німецьку і латинську мови. З 1952 р. – класичні мови. Через два роки він став дійсним професором, головою і викладачем слов`янського відділу богословського факультету. В 1962 р. Колегію було визнано вищою школою державного рівня; вона перейшла у підпорядкування Манітобського університету, тобто, набула статусу канадської державної освіти, що займалася навчанням, вихованням і підготовкою проповідників, докладала зусилля, щоб зміцнити становище богословських традицій УПЦ в Канаді, здобути гідний престиж серед інших богословських шкіл світу.

Якщо передивитися статті, де йдеться про діяльність Колегії, то за ними можна простежити й особисту роботу та комунікаційне поле спілкування в закладі Ю. Мулика-Луцика [14–17]. Він у ряду відомих викладачів навчального закладу. Це – митрополити Іоанн (Теодорович), Іларіон (Огієнко), Василій (Федак), Іван (Стінка), Юрій (Каліщук); отці С. Савчук, С. Ярмусь, Р. Єринюк [18]. На Колегію св. Андрея припадають й останні роки життя професора-емерита.

З Манітобським університетом Ю. Мулика-Луцика пов`язує славістичний відділ (Department of Slavic Studies), який він допомагав Я. Рудницькому в його організації [19; 20].

Творчу діяльність Ю. Мулика-Луцика можна поділили на кілька складових: наукова; редакційна, викладацька, організаційна, громадська. Він – автор таких праць, як: «Духовий портрет Ольги Кобилянської» (1952), «Старо-церковно-слов’янська мова як мова релігійного культу» (1953), «До методології назвознавства» (1953), «Психологічна й антропологічна характеристика волинян», «Велике людиновбивство» (1959), «Тернистий шлях українського народу» (1969) та «П’ять перед дванадцятою» (1974) тощо.

Найбільша праця – «Історія Української греко-православної церкви в Канаді» (т. 1–6, Вінніпег, 1984–89, співавтор  – С. Савчук). Щодо цієї глобальної роботи зауважимо: «Співавтором перших чотирьох томів значиться отець-доктор С.В. Савчук. Але є офіційні документи, які засвідчують, що він уступив авторство книг Ю. Мулику-Луцику, а для себе залишав лише технічну сторону з написання їх — підбір першоджерел для опрацювання їх Муликом-Луциком. Із-за недуги і скорої смерті архипресвітера С. Савчука в серпні 1983  р. останні два томи Мулику-Луцику прийшлося писати без його допомоги» [8, с. 8, 9].

А. Колодний та С. Ярмусь наголошують: особливістю «Історії» Мулика-Луцика є те, що її автор часто в поданому матеріалі виходить за її назву — терени Канади і розглядає проблеми прийняття і поширення християнства на просторах Русі, мотиви його запровадження князем Володимиром саме у Візантійському варіанті, розвінчує підступність Московського Патріархату з поглинення ним Київської митрополії, а водночас і з католиків-латинників в діаспорі щодо Православ’я України, його Церков [8, с. 9].

А. Колодний та С. Ярмусь доходять висновку: «Як філософ-мислитель, він належить до тієї традиції української думки, що загалом є антропоцентричною. Він концентрувався більше на телосі — на меті життя людини, із використанням у своїх міркуваннях принципів аксіології та екстровертної сублімації. Специфічним філософським баченням Мулика-Луцика була антропотелеологія, що концентрувалася на питаннях життя-буття людини у світі. <…> Мулик-Луцик концентрується «на телосі — на проблемі мети життя людини - опромінюється й розвивається широка аксіологічна, сублімована екстровертність, яка, хоч і виступає з позицій індивідуального суб’єктивізму, все ж проектує людину в царину безмежного телосу — широких альтруїстичних можливостей — до висот світу божественного». [8, с. 10].

Квінтесенцією твору Ю. Мулика-Луцика «Духовий портрет Ольги Кобилянської (психологічна студія) (Вінніпег: Накладом Організації Українок Канади ім. О. Бесарабової у Вінніпегу, 1952) є останній узагальнюваний абзац: «Генії атеїсти, а між ними і Ніцше, свої земні ідеали (ідеалічність) власне засновували на такому духовному підгрунті. Тому їм не було де черпати цієї непоборної сили, яку черпала віруюча Кобилянська з трансцедентного світу, джерела ідеалізму; і тут треба шукати таємниці якісної та кількісної могучости її, Кобилянської-генія і Кобилянської-людини – істоти незнаної» (с. 100).

Перу Ю. Мулика-Луцика належать дослідження: «До методології назвознавства»; «Топо- й хороніми та їхнє походження» (Вінніпег: УВАН, 1953 (Назвознавство / УВАН ; ч. 6)); «Старо-церковно-слов&apos;янська мова як мова релігійного культу» (Вінніпег: УВАН. (Slavistica / УВАН ; ч. 17)) та ін.

Ю. Мулик-Луцик – автор багатьох статей (він часто підписував їх ще й псевдонімами: Скаржевський, Олексіїв, Назар Полин та ін.): «Великий інкогніто»: [про В. Шекспіра]; «Відносність біопсихологічного простору (на матеріалі просторової метафори в «Слові о полку Ігоревім»; «До мети й методів дослідження мови творів Шевченка»; «Закон відносності біологічного часу»; «Перша синтетична праця про Україну під совєтами» тощо.

Учений «прагнув реконструювати вітчизняну духовну й «мислительно-філософську» традицію як тяглу й цілісну, що розвивалася від часів Давньої Русі упродовж століть. Відзначав її духовно-наповнений, людинолюбний, гуманістичний, кордоцентричний (див. Кордоцентризм) зміст. Вказував, що із заснуванням Києво-Могилянської академії саме Київ став центром ширення впливів грецької класичної філософії серед східнослов’янських народів (зокрема, й на церковну сферу, богословську думку). Висновував, що російська християнська філософія – вторинне, похідне явище, коріння якого слід шукати в історії української філософської думки, упродовж століть плеканої в Києві  [2].

Грунтовність, енциклопедичність знань Ю. Мулика-Луцика відбиває також його редакційна робота. Він досконало і глибоко розбирався в проблематиці наукових праць, до яких писав передмови та вступні статі чи слова; Гай-Головко  О. Поетичні твори в 3-х т.; Іларіон. Етимологічно-семантичний словник української мови ; [в 4 т.]); Іларіон. Мої проповіді; Купранець О. Топономастика Гванінуса з 1611 р.; Левкович І. Нарис історії волинської землі (до 1914 р.) та ін., що потребувало глибокого володіння темами.

Редагував Ю. Мулик-Луцик і окремі праці. Зокрема: Килимник С. «Український рік у народніх звичаях в історичному освітленні. Т. 4: Літній цикль» (Вінніпег; Торонто, 1957) та ін.

Учений вніс значний вклад у роботу часописів «Вісник», «Віра і культура», «Український голос» та ін., внесок в етнічну пресу Канади, що також відбиває високий професійний рівень і широту наукових інтересів Ю.  Мулика-Луцика Так, «Вісник» – орган друку Української греко-православної церкви в Канаді (з 1924  р. мав назву «Православний вісник», а у 1928 р. змінив її на «Вісник»). [21–23;]. Співробітництво Ю. Мулика-Луцика із цим друкованим органом пов`язане і з написанням праць: Савчук С. В., Мулик-Луцик Ю. Історія Української греко-православної церкви в Канаді. Віннпег: Екклезія, 1985. Т. 2. Період зародження ідеї основання Української греко-православної церкви в Канаді. 784 с.; Мулик-Луцик Ю. Історія української греко-православної церкви в Канаді.  Т. 4: Українська греко-православна церква в Канаді в юрисдикції архиєпископа Івана Теодоровича. Вінніпег : Екклезія : Накладом Фонду св. Володимира, 1989. 831  с.

Співпраця в щомісячнику української богословської думки «Віра й культура» мала вирішальне значення у формуванні колегіальних стосунків митрополита Іларіона, першого редактора цього видання, і пізніше – Ю. Мулика-Луцика, С. Ярмуся. Журнал, що є джерелом вивчення історії та культури українців у Канаді, виходив у Вінніпезі від листопада 1953 до грудня 1967 [24.].

Масштабність особистості І. Огієнка як ученого, мовознавця, його світоглядні концепції, громадянська позиція настільки вплинули на Ю. Мулика-Луцика, що саме він завершив і підготував до видання потужне дослідження Івана Огієнка після смерти митрополита: «Етимологічно-семантичний словник української мови = Etymological and semantic dictionary of the Ukrainian language : [у 4 т.] (за ред. Ю.  Мулика-Луцика. – Вінніпег : Волинь, 1979–1994. – (Інститут дослідів Волині). Це – відданість науці, служіння їй. Власне, то є творчий подвиг – видати й найважливіше підготувати (це – головне) до видання дуже складну працю, яка, до речі, не втратила й сьогодні своєї актуальності. Словник містить інформацію про історію слів, фонетичні і семантичні зміни, які з ними відбулися. Оскільки походження багатьох слів не може бути однозначно визначене, то етимологічний словник фіксує різноманітні точки зору і містить посилання на відповідні джерела. Видання спонсороване Інститутом дослідів Волині. Взірцем для роботи митрополита Іларіона слугував досвід створення багатьох інших словників. У його праці використано досвід перекладання Біблії на українську мову, що є джерелом збагачення фразеологізмів у різних європейських мовах. У словнику доведено тюрське походження великої кількості слів української мови. Праця Іларіона відрізняється багатством ілюстративного матеріалу. Надано цитати з пам`яток XIV–XV ст. Укладачем внесено і цитати з нової української мови. Дискусійними залишилося невнесення до словника величезного числа звуконаслідуваних і рухонаслідуваних слів. У численних випадках (за укладачем) у рукописі поданий лише старослов`янський відповідник [25]. Редактор Юрій Мулик-Луцик подав детальний огляд праць митрополита Іларіона на теми лексикографії.

Я. Рудницький наголошував: «Найбільшою заслугою св. п. Мулика-Луцика було доповнення семантичними й етимологічними даними «намічених реєстрових слів» без ніяких пояснень, чи посилань на джерела. І власне тут новий редактор словника виявився справжнім ученим, подаючи не тільки бракуючі дані, але й зручно наслідуючи спосіб і стиль передачі покійного первісного компілятора словника». Власне доповнення св. п. Мулика-Луцика так у ділянці бібліографії, як і фактичного матеріялу незакінчених гасел ставлять його працю на належний рівень і вказують не тільки на вгорі вказану «добру школу», з якої він вийшов, але й свідчать про його відданість справі й пошані до видатного попередника, історика й етимолога Івана Огієнка» [7, c. 159–160]. Мабуть, добрим зерном запали в душу Ю. Мулика-Луцика слова мирополита Іларіона: «Служба потребуючому – це служба Богові і весь світ і все людство потребують нашої служби їм. Служити один одному, як братові» [26, с. 1].

Цікавий відтинок творчого і громадського життя Ю. Мулика-Луцика – роки, коли він був головним редактором журналу «Новий літопис» = New chronicle : квартальник суспільного життя, науки й мистецтва Winnipeg : [б. в.] «Новий літопис» – журнал універсального характеру, місце видання – Вінніпег. Бібліотека Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки, зокрема сектор рідкісних та іноземних видань, налічує у фонді 10 номерів за 1962–1965  рр.

Редакційні статті Ю. Мулика-Луцика, опубліковані в квартальнику: Великий суддя рабів (У 150-ліття народження Т. Шевченка) (Вінніпег, 1964. – Ч. 11, р. 4. – С. 1–5); За живі пам’ятники: з нагоди відкриття нової колегії св. Андрея при Манітобському університеті (1964. – Ч. 12, р. 4. – С. 1–8); За українські кузні інтелекту (1963. – Ч. 1, р. 3. – С. 1–5); Між етнізмом і інтернаціоналізмом: у добу міжнародніх «поєднань» і об’єднань» (1964. – Ч. 14, р. 5. – С. 1–8); На духовій емеритурі (1963. – Ч. 4, р. 3. – С. 1–6); Наша критика (1962. – Ч. 4, р. 2. – С. 1–5); Новий журнал (1962. – Ч. 1, р. 1. – С. 1–2); Пропаща сила (1964. – Ч. 13, р. 4. – С. 1–4); «Competition” (суперництво») (1962. – Ч. 1, р. 2. – С. 1–5); Учені і науковці (1962. – Ч. 3, р. 2. – С. 1–7) [27].

У 1971–1972 рр. Ю. Мулик-Луцик – редактор тижневика «Український Голос», періодичного видання Української видавничої спілки «Тризуб» [28; 29]. «Український Голос» – «один із головних чинників у самоусвідомленні та самоствердженні емігрантів з українських земель як представників однієї нації, одного народу» [30]. У числі провідних напрямів політики видання: відбиття церковного життя канадських українців, програма прогресивного онтологічного осмислення; прищеплення українським поселенцям ідеї національної єдності в релігійному просторі, захист інтересів українського православ’я в Канаді, – тобто, проблематика, якою все життя займався вчений. С. Ярмусь зазначає: «Український Голос» «був головним вісником і захисником ідеології устрою Української греко-православної церкви в Канаді, а поширення цієї ідеології, і розвиток її в існуючу структуру нашої Церкви, – у великій мірі завдячується саме “Українському Голосові” [31]. Значний обсяг своєї площі видання віддавало висвітленню діяльності та розвитку церковно-освітніх закладів, серед них – найбільше уваги публікацій припадало на Колегі. Св. Андрея, де викладав Ю. Мулик-Луцик.

Окрема велика тема: Ю. Мулик-Луцик – організатор української науки в Канаді. Для її розкриття має бути залучена значна кількість архівних та історичних джерел; розглянуто десятки біографій відомих діячів української діаспори, історія ряду періодичних видань. Так, Ю. Мулик-Луцик узяв участь у становленні Української Академії Наук у Канаді, був редактором видань Клубу Приятелів Української Книжки видавця Івана Тиктора, одним із засновників Товариства «Волинь» у Вінніпезі, Інституту дослідів Волині та редактором видань, що випускала ці інституції.

Товариство «Волинь» постало 1949 р. Через два роки, в 1951 р., засновано Інститут дослідів Волині. Його очолили Ю. Мулик-Луцик, М. Бойко, М. Подворняк, І. Онуфрійчук. До складу редакційно-видавничої колегії Інституту дослідів Волині і товариства «Волинь» входили: д-р Ю. Мулик-Луцик, д-р С. Радчук, о., д-р С. Герус, митр., прот. С. Кіцюк, редактор М. Подворняк, др. Іраїда Тарновецька, о. др. Ст. Ярмусь та інж. І. Онуфрійчук. Понад півтора роки працювала ініціативна група. Її зусилля були спрямовані на те, щоб продовжити традиції Товариства дослідників Волиніщо функціонувало в 1900–1920 рр. в Житомирі. У 1951 р. головою Інституту дослідів Волині був обраний доктор Ю. Мулик-Луцик, людина свідома свого українства, секретарем – М. Бойко, скарбником – М. Подворняк, референтом – І. ОнуфрійчукЦе, власне, інтелектуальний фундамент і рушійна сила організації. Її робота була спрямована на систематизацію, класифікацію архівних та історичних джерел, їх видання.

Товариство та Інститут дослідів Волині здійснювали значну видавничу діяльність і видавали науково-популярний збірник “Літопис Волині” (праці з історії краю, твори відомих письменників, державних діячів, що присвятили своє життя боротьбі за волю України, спогади й мемуари українських переселенців) [32].

Книжний ресурс фонду ВЗУ ІК НБУВ, який відбиває життя і діяльність Ю. Мулика-Луцика, дає уявлення користувачеві про їх динаміку, насиченість і великий внесок в українську науку та культуру української діаспори в Канаді; його відданість своїй історичній батьківщині. Невипадково він як філософ-антропотеолог прозорливо застерігав: «Кожна диктаторська влада раніше чи пізніше може бути усунена шляхом війни чи революції. Але більша загроза є там, де суспільство поневолює себе – коли душі всіх одиниць, що складають із себе суспільство, тісно застібнуті в одну спільну форму думання» [33].

На жаль, наше суспільство ще дуже мало знає про Ю. Мулика-Луцика. Маємо констатувати щодо відсутності комплексних філософсько-релігієзнавчих досліджень постаті та творчої спадщини Ю. Мулика-Луцика, бібліографії наукових праць; невідомі факти його особистого життя, не вивчено періоди учителювання на Холмщині, участі в Другій світовій війні, комунікаційного поля, коло читання, епістолярну спадщину тощо.

Сподіваємося, що пропонована електронна виставка сприятиме здійсненню подальших досліджень у цьому напрямі.

Література

  1. Колодний А., Филипович Л., Ярмусь С. Роль православних мислителів у процесах формування національно-релігійної ідентичності української діаспори (роль професора Мулика-Луцика) // Православ’я в Україні : зб. за матеріалами ІХ Міжнар. наук. конф. До 1050-річчя упокоєння святої рівноапостольної Ольги, великої княгині Руси-України та 30-річчя з часу відродження Київської православної богословської академії. Київ : Київ. православ. богослов. акад., 2019. C. 458–469.
  2. Куліш Н. С.Арістова А. В. Мулик-Луцик Юрій // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Мулик-Луцик, Юрій (дата звернення: 15.12.2023).
  3. Мулик-Луцик Ю. Lalein glossais // Новий літопис : квартальник сусп. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1961. Ч. 1, р. 1. С. 32–50.
  4. Колодний А., Ярмусь С. Юрій Мулик-Луцик як мислитель православної діаспори // Релігія в історії і духовності українців : вибр. пр. Юрія Мулика-Луцика / редкол:. А. Колодний, П. Павленко, О. Саган, П. Филипович ; НАН України ; Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; Укр. асоц. релігієзнавців. Київ : УАР, 2019, с. 11, 12.
  5. Мулик-Луцик Юрій // Енцикл. історії України : у 10 т. Київ : Наук. думка, 2010. Т. 7 : Мл – О. – С. 126.
  6. Онуфрійчук М. Учений, педагог, громадський діяч (Юрій Мулик-Луцик) // Волинь і Волинське зарубіжжя. Луцьк, 1994. С. 268–269.
  7. Рудницький Я. Пам&apos;яті Юрія Мулика-Луцика // Літопис Волині. 1999. № 19-20. C. 158–160.
  8.  Колодний А., Ярмусь С. Юрій Мулик-Луцик як мислитель православної діаспори // Релігія в історії і духовності українців : вибр. пр. Юрія Мулика-Луцика. Київ : УАР, 2019.
  9. Акт Відкриття Богословсько-Педагогічної Академії в Мюнхені 17 листопада 1946 року // Богослов. вісн. Місячник. Орган УАПЦ. Штутгарт, 1948. Річн. 1, № 2. С. 101–103.
  10.  Модест Т. Богословська Академія УАПЦ (до історії заснування) // Там само. С. 93–99.

11. Ковалів П. Богословська Академія УАП Церкви // Укр. православ. слово. Баунд-Брук, 1966. Ч. 12 (груд.).

12.  Дзира О. Українці в Канаді : суспільно-політичне становище в контексті імміграційної політики 1918–1939 рр. / наук. ред. Т. Антонюк ; НАН України, НБУВ. Київ : НБУВ. 2020. 259 с.

13. Солонська Н. 125 років українській спільноті в Канаді // Солонська Н. Г., Борисович Г. О. Українська канадіана : до 125-річчя першого поселення українців у Канаді (з фонду відділу зарубіжної україніки Інституту книгознавства НБУВ ім. В. І. Вернадського) : анот. покаж. / наук. ред. Г. І. Ковальчук ; відп. за вип. Т. Д. Антонюк ; НАН України, НБУВ, Ін-т книгознавства. Київ, 2016. C. 7–23.

14. Савчук С. В., прот. Колегія Св. Андрея у Вінніпегу // Рідна нива : іл. калєндар на переступний рік, 1948. Вінніпег : Еклезія, 1948. С. 46–50.

15. Колєгія св. Андрея – її завдання і праця // Калєндар «Українського голосу», 1951. Річник 34. Винипег : Тризуб, 1951. С. 54–57.

16.15 років на службі Церкві й народові (до ювілею 15-ліття Колегії Св. Андрея у Вінніпезі // Рідна нива: календар і церковний устав на рік 1961 / ред.: В. Гребля, В. Маркусь. Вінніпег : Екклезія, 1961. С. 42–48.

17.Тридцятиріччя Колегії Св. Андрея в Вінніпезі, 1946–1976. Winnipeg : St. Andrew&apos;s College, 1976. 32  с.

18. Степовик Д. В. Колегія Святого Андрея // Енциклопедія сучасної України. Київ : Ін-т енцикл. дослідж. НАН України, 2014. – URL : https://esu.com.ua/article-5522 

19. Орищук М. Вінніпезький центр українознавства й славістики (з приводу 25-річчя Відділу слов&apos;янознавства Манітобського університету (1948–1974 роки) // Визвольн. шлях. 1974. № 11/12. С. 1132–1141.

20. Жила В. З історії українознавства й славістики в Канаді (департамент Слов`янознавства Манітобського університету (Вінніпег, УВАН, 1961) // Літопис Волині : науково-попул. зб. Ч. 19–20 / Товариство "Волинь". Вінніпег : Ін-т дослідів Волині, 1999. С. 161–163.

21. Дзира О. Українська Греко-католицька церква в Канаді : проблеми будівництва (1918–1939 // Українозн. альманах. 2018. Т. 23. С. 92–98.

22. Патарак І. В. Основні етапи та особливості формування Української греко-православної церкви в Канаді  // Наук. вісн. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Міжнар. відносини. 2009. № 4. С. 322–327.

23. Ювілейна книга півстоліття Української греко-католицької церкви в Канаді. 1918–1968. Вінніпег : Консисторія Укр. греко-православ. церкви в Канаді. 1968. 328 с.

24. Солонська Н. Г. Канадський православний журнал «Віра й культура». 1953–1960 рр. і проблеми науки  // Наук. зб. Київ. православ. богослов. акад.; Ін-ту історії Церкви; НАН України; Ін-ту укр. археогр. та джерелознавства ім. М. С. Грушевського. Київ, 2015. С. 353–366. 

25. Народна культура, фольклор і мова українців Канади : анот. бібліогр. покаж. видань із фондів Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського  / Н. Солонська, Г. Борисович ; вступ. ст. Н. Солонська ; наук. ред. Т. Д. Антонюк ; НАН України, Нац. б-ка України імені В. І. Вернадського, Ін-т книгознавства. Київ, 2021. 518 с.

26.Іларіон, митр. Служити народові – то служити Богові. У чому основа християнства // Віра й культура. 1964. Ч. 1-2 (138–139). С. 1.

27. Новий літопис : сист. покажч. змісту журн. за 1961–1965 рр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Бібліотека ; уклад. Л. Дейнека. Луцьк, 2017. 88 назв ; імен.

28. Історія "Українського голосу" в біографіях його основоположників і будівничих. Вінніпег, 1995. 99 с.

29.Фігус-Ралько А. Українська Канада. Київ; Вінніпег, 2001. 139 с.

30.Тимошик М. С. 90-річчя «Українського голосу» в контексті історії української журналістики. – URL : http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1089 

31.Ярмусь С. Шістдесятиліття (1910–1970) “Українського Голосу” // Вісник. 1970. 1 квіт.

32.Костриця М. Роль товариства «Волинь» та Інституту досліду Волині у Вінніпезі (Канада) у становленні наукового волинезнавства. – URL : https://idud.oa.edu.ua/wp-content/uploads/2007/06/nz_vyp_9_095.pdf 

33.Мулик-Луцик Ю. Свобода // Феномен зарубежного мислителя : зб. вибр. тв. / упоряд. С. Ярмусь. Вінніпег : [б. в.], 2004. С. 145.

Бібліографія*

1. Бойко М. Десятиліття Ін-ту дослідів Волині // Літопис Волині. 1961. Ч. 5. С. 3–30. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

2. Дуда І., Мельничук Б., Чернихівський Г.  Мулик-Луцик Юрій Олексійович // Тернопіл. енцикл. слов : у 4 т. Тернопіль, 2005. Т. 2 : К – О. С. 57. Шифр: В352329/2

3. Д-р Юрій Мулик-Луцик // Літопис Волині. 1999. №19-20. С. 160–162. Фото. 

Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

4. Іларіон. Етимологічно-семантичний словник української мови / ред. й доп. Ю. Мулика-Луцика. Вінніпег : Волинь, 1979 /  Ін-т дослідів Волині ; ч. 39.

Т. 1. А – Д. 365 с. Шифр: 11937 укр.

Представлено Словник – перший із чотирьох томів видання, загальним обсягом понад тисячу сторінок. Працю зі словникової українознавчої галузі видано після смерті проф. І. Огієнка, завдячуючи зусиллям Ю. Мулика-Луцика.

5. Іларіон. Етимологічно-семантичний словник української мови : [у 4 т.]: / Іларіон ; ред. й доп. Ю. Мулика-Луцика. Вінніпег : Волинь, 1982 / Ін-т дослідів Волині ; ч. 39). Т. 2. Е–Л. 400 c. Шифр: 11938 укр.

6. Іларіон. Етимологічно-семантичний словник української мови / ред. й доп.; післяслово / М. Ласло-Куцюк. Вінніпег : Волинь, 1994. / Ін-т дослідів Волині ; ч. 39). Т. 4. П–Я. 557 с. Шифр: 11940 укр.

7. Історія "Українського голосу" в біографіях його основоположників і будівничих. History of the Ukrainian voice in biographies of its founders and builders. Вінніпеґ : Накладом Фундації І. і Т. Гуменюків, 1995. 112 с. Шифр: Степовик Д. №449

8. Килимник С. Український рік у народніх звичаях в історичному освітленні. Т. 4: Літній цикль. Вінніпег ; Торонто : Видано коштом мецената укр. науки та мистецтва М. Козака, 1957. 178 с. (Ін-т Дослідів Волині  / ред. Ю. Мулик-Луцик ; ч. 4). Шифр: 10812 укр. 

9. Ковальчук О. Мулик-Луцик Юрій // Українські історики ХХ століття : Біобібліогр. довід., вип. 2, ч. 2. Київ, 2004. Шифр: ВА648185

10. Ковальчук О. О., Марусик Т. В. Мулик-Луцик Юрій // Енциклопедія історії України : у 10 т.  Київ, 2010.  Т. 7 : Мл – О. С. 126. Шифр:690 п/ф

11. Колодний А. М. Релігійне життя України в особах його діячів і дослідників / А. Колодний ; Укр. Асоц. Релігієзнавців, Від-ня релігієзнавства Ін-ту філософії НАН України, Координ. рада з релігієзнавства країн Схід. і Центр Європи. Київ : Інтерсервіс, 2017. 739 с. Шифр: Попик В. І. ВА22 

12. Колодний А. Роль православних мислителів у процесах формування національно-релігійної ідентичності української діаспори (роль професора Мулика-Луцика) / А. Колодний, Л. Филипович, С. Ярмусь // Православ’я в Україні : зб. за матеріалами ІХ Міжнар. наук. конф. До 1050-річчя упокоєння святої рівноапостольної Ольги, великої княгині Руси-України та 30-річчя з часу відродження Київської православної богословської академії. Київ : [Київ. православ. богослов. акад.], 2019. C. 458–469. Шифр: ВА838640

13. Літопис Волині : науково-попул. зб. волинознавства. Нью-Йорк ; Вінніпег; Буенос-Айрес. 1993. № 19-20. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

Про Ю. Мулика-Луцика: С. 22, 27, 30.

14. Луцик Ю. До методології назвознавства : Топо- й хороніми* та їхнє походження. Вінніпег : УВАН, 1953. 23  с. (Назвознавство / УВАН ; ч. 6). Шифр: 8560/4 укр.

15. Луцик Ю. Старо-церковно-слов&apos;янська мова як мова релігійного культу. Вінніпег : УВАН, 1953. 32 с. (Slavistica / УВАН  ; ч. 17). Шифр: 8768 укр. 

16. Луцик-Мулик Ю. Передмова // Левицький – Син про свого батька. Д. Дорошенко – Лікар-гуманіст. Вінніпеґ  : [б. в.], 1967. 40 с. (Праці Інституту дослідів Волині;) (Волиніяна ; 16). Шифр: 4348 укр.

17. Мулик-Луцик Ю. Граматика церковно-слов’янської мови українського типу. Вінніпег, 1979. 228 с. Шифр:8768 укр.

18. Мулик-Луцик Ю. Великий інкогніто : [про В. Шекспіра] // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1964. Ч. 12, р. 4. С. 9–12. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

19. Мулик-Луцик Ю. Відносність біопсихологічного простору (на матеріалі просторової метафори в «Слові о полку Ігоревім» // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1963. Ч. 4, р. 3. С. 51–58. Шифр: Ж14864

20. Мулик-Луцик Ю. Вступне слово (На відкритті першої книги Проповідей Митр. Іларіона) // Іларіон. Мої проповіді / Ін-т дослідів Волині Ч. 1. Вінніпег : Т-во "Волинь", 1973. – С. 5–6. Шифр: 9792 укр. 

21. Мулик-Луцик Ю. Вступне слово // Франко І. Boa Constrictor*. Вінніпег : Тризуб, 1956. С. 7-8. Шифр: 7874 укр. 

Boa constrictor” (1878 р.) – один із вершинних творів Івана Франка становив інтерес для Ю. Мулика-Луцика, як перший натуралістичний твір, порушені в ньому проблеми психофізіології, згубного прагнення людини до золота і влади.

22. Мулик-Луцик Ю. До мети й методів дослідження мови творів Шевченка // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1964. Ч. 11, р. 4. С. 8–20. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

23. Мулик-Луцик Ю. Духовий портрет Ольги Кобилянської (психологічна студія). Вінніпег: Накладом Орг-ції Українок Канади ім. О. Бесарабової у Вінніпегу ; обкл. М. Левицького. Вінніпег, 1952. 100 с. Шифр: 7355 укр.

24. Мулик-Луцик Ю. Книга особливого характеру (вступна стаття) // Соколів А. Найбільше добро-правда : зб. ст. Вінніпег : Накладом Вид. Фундації Гуменюків, 1980 (Друк. "Тризуб"). С. 5–7. Шифр: 8816 укр.

25. Мулик-Луцик Ю. Олекса Гай-Головко (вступне слово) // Гай-Головко О. Поетичні твори : в 3-х т. / обкл. Л. Молодожаніна.Т. 1: 1933–1947. Торонто : Нові дні, 1970. С. VII–XXXXI. Шифр: 10772 укр.

26. Мулик-Луцик Ю. Передмова «Етимологічно-семантичний словник української мови» в контексті лексикографічних праць його автора // Іларіон [І. Огієнко]. Етимологічно-семантичний словник української мови / Ю. Мулик-Луцик (ред. і допов.). Вінніпеґ: Накладом т-ва «Волинь», 1972. Т. І. С. 5–11. Шифр: 11937 укр.

27. Мулик-Луцик Ю. Закон відносності біологічного часу / Ю. Мулик-Луцик // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1962. Ч. 3, р. 2. С. 34–40. Шифр: жВЗУ ІК ВНБУВ

28. Мулик-Луцик Ю. Збірка вибраних творів / Ю. Мулик-Луцик ; розшуки творів і упорядкував збірку С. Ярмусь. Вінніпег : [б. в.], 2004. 339 с. (Феномен зарубіжного мислителя). Шифр: 12674 укр. 

29. Мулик-Луцик Ю. Lalein glossais // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1961. Ч. 1, р. 1. С. 32–50. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

30. Мулик-Луцик Ю. Історія української греко-православної церкви в Канаді. Т. 3: Українська греко-православна церква в Канаді в юрисдикції митрополита Германоса*. Вінніпег : Екклезія : Накладом Фонду св. Володимира, 1987. 728 с. Шифр: 8879 укр.

*Митрополит Германос (Шихаді) очолював паству православних сирійських емігрантів. Архіпасторське покровительство над УГПЦ. Під його амфором стали існувати дві окремі юрисдикції: УПЦ в США та УГПЦ в Канаді.

31. Мулик-Луцик Ю. Історія Української Греко-Православної церкви в Канаді.  Т. 4. Українська Греко-Православна Церква в Канаді в юрисдикції архиєпископа Івана Теодоровича*. Вінніпег : Екклезія : Накладом Фонду св. Володимира, 1989. 831  с. Шифр: 8880 укр. 

Відбито такі проблеми, як: інтродукція до генези Української Греко-Православної Церкви; Істота, т. зв., «Грецької незалежної церкви» в світлі генези Української Греко-Православної Церкви в Канаді. Проаналізовано Акт покладення перших основ під установлення самостійної православної церкви для українців у Канаді; начерки про першого українського православного полеміста в цій країні; перший Український Православний собор; підготовку до скликання другого Українського Православного Церковного собору в Канаді.

*Іван Теодорович (Іоан, Йоан (1817–1971)) – релігійний діяч, богослов, предстоятель Української автокефальної православної церкви в США та Української греко-православної церкви в Канаді, перший митрополит Української православної церкви в США.

32. Мулик-Луцик Ю. Історія Греко-Православної Церкви в Канаді. Т. 5. Український єпископат в Європі під час і після II світової війни й утворення архиєпархії в У.Г.-П. Церкви в Канаді / обкл. М. Онуфрійчук-Сокульської. Вінніпег : Екклезія, 1991. VII, 542 с. Шифр: 10999 укр

Порушено проблеми: ісповідання віри УАП Церкви в Канаді; її ліквідація; меморіал єпископа І. Теодоровича до патріарха Константинопольського Фотія II 1931 р. Відбито конфлікти, реформаційні ідеї. Розкрито причини припинення архипастирського служіння І. Теодоровича в Канаді й мотивації виходу УГПЦ з-під його духовної юрисдикції; походження єпископату УГПЦ в Канаді після ери архієпископа І. Теодоровича; підготовка до встановлення єпископської кафедри в УГПЦ в Канаді; перша внутрішня полеміка між православними українцями.

33. Мулик-Луцик Ю. Історія Української Греко-Православної Церкви в Канаді. Т. 6. Установлення митрополії У Г.-П. Церкви в Канаді і обрання Митрополита Іларіона її першим первоієрархом. Вінніпег : Екклезія, 1992. XVI, 647 с. : портр. Шифр: 11000 укр.

34. Мулик-Луцик Ю. Назвознавство й мовознавство // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1964. Ч. 14, р. 5. С. 55–62. Шифр: Ж14864

35. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Іларіон. Етимологічно-семантичний словник української мови ; [в 4 т.] / ред. й доп. Ю. Мулика-Луцика. Вінніпег : Волинь, 1988. / Ін-т дослідів Волині ; ч. 39). Т. 3. М – О. С. 8–14. 

Шифр: 11939 укр.

36. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Купранець О. Топономастика Гванінуса* з 1611 р. Вінніпег ; Мондер : УВАН, 1954. 31 с. (Onomastica ; № 8). С. 8–12. Шифр: 8470 укр

*Алессандро Гваньїні (Гваніус, Гванінус) (1538 – †1614) – італієць з Верони. Служив у Великому князівстві Литовському, у Вітебську. Автор праць, які стосуються історії східних слов&apos;ян. Найвідоміша з них – «Хроніка Сарматії Європейської». Вийшла друком у Кракові в 1578 р. В ній відбито історію Польщі, Литви, Русі, Московії, Мазовії, Прусії, Померанії та ін. Дослідження греко-католицького священника о. Ореста Купранця стосується аналізу назв "Русь", "Україна", "Волинь" у світлі текстів Гваньїні цінне для збереження видавничої спадщини української еміграції [http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe].

37. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Левкович І. Нарис історії Волинської землі (до 1914 р.). Вінніпег : "Волин. Вид. Фонд.", 1953 (Друк. "Нового шляху"). 159 с. (Праці / Ін-т дослідів Волині ; ч.  2). С. 5–9. Шифр: 3311 укр.

38. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Овчаренко М.*. Розумність в світі. Бог. Вінніпег : [б. в.], 1969. С. 3–4. Шифр: 10444 укр.

Овчаренко М.* – протоієрей, фізик (природознавець).

39. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Онуфрійчук Ф. Душа і квіти в давніх релігіях. Вінніпег : [б. в.], 1958. С. 1–12. Шифр: 2121 укр. 

40. Мулик-Луцик Ю. Передмова (Про істоту мітології) // Онуфрійчук Ф. Душа й рослини давніх релігіях. Йорктон : Накладом А. Есопенко, 1966. С. 9–14. Шифр: 10443 укр.

41. Мулик-Луцик Ю. Передмова (Нова сторінка в шевченкознавстві) // Онуфрійчук Ф. Світ рослин у творах Т. Шевченка. Йорктон : Накладом автора, 1961. С. 5–9. Шифр: 10224 укр. 

42. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Радич В.* Максим Залізняк : іст. роман. Ч. 1. Вінніпег : [Клюб приятелів української книжки. (кн.10)], 1952. С. 6–8. Шифр: 3513 укр.

*Радич Василь (1864–1904) – український письменник.

43. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Стечишин М.* Байки. Ч. 1. Вінніпег : [б. в.], 1959. С. 9-28. Шифр: 2463 укр. 

*Стечишин Михайло (1888–1964) – канадсько-український письменник, байкар.

44. Мулик-Луцик Ю. Перша синтетична праця про Україну під совєтами // Новий літопис : квартальник суспіл. життя, науки і мистецтва / голов. ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег, 1964. Ч. 13, р. 4. С. 69–75. Рец. на кн.: Sullivant, Soviet Politics and the Ukraine, 1917–1957 / S. Robert. Columbia ; New York ; London, 1962. 438 s. ШифрЖ14864

45. Мулик-Луцик Ю. Початки української еміграції за океан // Історія релігії в Україні. Т. 9. Релігія і церква в історії української діаспори / за ред. А. Колодного. Київ, 2013. С. 64–74. Шифр: В341276

46. Мулик-Луцик Ю. Проби підпорядкування діаспорних греко-католиків латинському єпископатові // Історія релігії в Україні. Т.  9. Релігія і церква в історії української діаспори / за ред. А. Колодного. Київ, 2013. С. 151–167. Шифр: В341276

47. Мулик-Луцик Ю. Творча лабораторія о. Степана Ярмуся // Ярмусь С. Досвід віри українця. Вибр. тв. / упоряд. і авт. аналіт. післяслова проф. А. Колодного. Друге вид-ня. Київ: Світ знань, 2007. 512 с. Шифр: ВА728089

48. Мулик-Луцик Ю. Україна – колиска християнського мислительства на Слов&apos;янському Сході // Укр. релігієзнавство. 2015. № 76. С. 67–90. Шифр: Ж69265

49. Мулик-Луцик Ю. Передмова // Ярмусь С. Духовність українського народу : короткий орієнтаційний нарис / С. Ярмусь ; редкол.: Ю. Мулик-Луцик, С. Радчук, І. Онуфрійчук, М. Подводняк, І. Тарнавецька, С. Кіцюк ;  Ін-т дослідів Волині. Вінніпег : Волинь, 1983. 227 с. (Ін-т дослідів Волині ; ч. 51). Шифр: 4349 укр.

50. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”: Історичні науки. Вип. 9 : Матеріали Другої міжнар. наук. конф. “Українська діаспора : проблеми, дослідження” / Нац. ун-т “Острозька академія”, Укр. іст. т-во, Світ. наук. рада при СКУ, Укр. амер. асоц. унів. професорів. Відп. редактори: І. Пасічник, Л. Винар, ред. Алла Атаманенко. Острог : РВВ Нац. ун-ту “Острозька академія”, 2007. 500 с. Шифр: Ж69992

Зі змісту: Роль товариства «Волинь» та Інституту дослідів Волині у Вінніпезі (Канада) у становленні наукового волинезнавства  / М. Костриця. – С. 95–109; Часопис «Український Голос» – організатор громадського життя українців Канади (релігійно-церковний аспект) / Л. Дзвінчук. – С. 386–395.

51. Релігія в історії і духовності українців : вибр. пр. Юрія Мулика-Луцика / редкол:. А. Колодний, П. Павленко, О. Саган, П. Филипович ; НАН України ; Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; Укр. асоц. релігієзнавців. – Київ  : УАР, 2019, 262 с. (Серія «Мислителі української діаспори). Шифр: ВА843809

Зі змісту: Юрій Мулик-Луцик як мислитель православної діаспори / А. Колодний, С. Ярмусь. – С. 6–12. Розділ перший. Релігія в її сутности та християнському вияві. – С. 12–67; Розділ другий. Християнство в історії України. – С. 68– 150; Розділ третій. Християнство і життя. – С. 151–163; Розділ четвертий. Християнство в національному бутті. – С. 164–186; Розділ п`ятий. Духовні діячі християнської історії України. – С. 187–255. До книги ввійшли праці православного мислителя українця-канадійця, зміст яких в їх поєднання розкриває низку проблем місця релігії в історії і духовності українського народу. Автор розглядає релігію в її сутності і християнському вияві. Зокрема значимими є мірковування з приводу церковно-слов’янської мови релігійного культу, місця християнства в національному бутті українців.

52. Рідна нива : Календар на переступний рік 1972 / Ю. Мулик-Луцик, М. Подворняк, М. Овчаренко. Вінніпег : Екклезія, [б. р.]. 191  с.

Шифр: 9577 укр. 

53. Рідна нива : Український православний календар-альманах, 1989 / А. Жуковський, Г. Ващенко, Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег : Екклезія, б. р. 207 с. Шифр: 9591 укр.

54. Рожко В. Архів Інституту дослідів Волині та т-ва «Волинь» у Вінніпезі у фондах Державного архіву Волин. обл. // Православ. вісн. Київ. патріархату. 2016. №8. С. 46–56. Шифр: Ж22513

55. Рожко В. Інститут дослідів Волині і товариство «Волинь» та їх науково-видавнича діяльність у Канаді // Архіви України. 1992. Ч. 1-3. С. 44–52. Шифр: Ж27538

56. Рудницький Я. Пам&apos;яті Юрія Мулика-Луцика // Свобода, 1991. 30 лип. Шифр: Газ. від. НБУВ

57. Рудницький Я. Пам&apos;яті Юрія Мулика-Луцика // Літопис Волині . 1999. №19-20. C. 158–160. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

58. Савчук С. Історія Української Греко-Православної Церкви в Канаді / передм. Ю. Мулика-Луцика Т. 1: Київська церковна традиція українців Канади. Вінніпег : Екклезія, 1984. 616 с. Шифр: 8877 укр. 

59. Савчук С., Мулик-Луцик Ю. Історія Української Греко-Православної Церкви в Канаді. Т. 2. Період зародження ідеї оснування Української Греко-Православної Церкви в Канаді. Вінніпег : Екклезія, 1985. 784 с. Шифр: 8878 укр. 

60. Сало Г. В. Антропологічні засади закордонного українства в його релігійно-філософських поглядах // Гілея: наук. вісн. Київ 2018. Вип. 129. С. 213–216. Шифр: Ж25326

61. Тимошик М. «Лишусь навіки з чужиною…» : митрополит Іларіон (Іван Огієнко) і українське відродження. Київ ; Вінніпег : Укр. православ. собор Св. Покрови ; Науково-вид. центр "Наша культура і наука", 2000. 545  с. Шифр: ВА598544

62. Уткін О., Ярмусь С. Професори Іван Власовський та Юрій Мулик-Луцик : життя і творчість // Релігія і Церква в історії української діаспори. Київ, 2013. С. 874–881. Шифр: В341276

63. Филипович Г. Між етнічним партикуляризмом та інтернаціональним універсалізмом: досвід української діаспори ХХ ст. (за працями Ю. Мулика-Луцика) // Укр. релігієзнавство. 2019. № 89. С. 62–77. Шифр: Ж69265

64. Филипович Г. Д. Релігія як фактор національної ідентифікації українців в діаспорі : автореф. дис... канд. філос. наук / НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди, 2021. 16 с. Шифр: РА450245

65. Цинкаловський О. Стара Волинь і Волинське Полісся : краєзнавчий словник – від найдавніших часів до 1914 року / вид. кол.: Ю. Мулик-Луцик, С. Радчук, І. Онуфрійчук ; ред. М Подворняк, Ф. Онуфрійчук Т. 2: Л–Я. Вінніпег : Накладом Т-ва "Волинь", 1986. 578 с. / Ін-т дослідів Волині ; ч. 55. Шифр: 11194 укр.

66. Чуб Дм. Вийшов останній том «Етимологічно-семантичного словника» // Літопис Волині . 1999. № 19-20.C. 264–265. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

67. Ярмусь С. "Харизматизм" : Складний релігійний феномен : тези дискусії на тему "Харизматичного" руху, виголошені на зборах Ордену Св. Андрея, 12 черв. 1975 / редкол.: Ю. Мулик-Луцик (голов. ред.) С. Герус, С. Ярмусь. Вінніпег : Вид. Богосл. т-ва ім.  митр. Іларіона, 1975. 47 с. (Філософія релігії ; ч.1. Ч. 2, Б-ка БНТМІ). Шифр: 6423 укр. 

68. Ювілейна книга на пошану Митрополита Іларіона у 75-ліття його життя й праці, 1882–1957 / редкол.: о.  В. Савчук (голов. ред.), Г. Метюк, Юр. Мулик-Луцик . Вінніпег : Накладом Юв. Фонду Всеканад. Юв. Ком., 1958. 320 с. Шифр: 9934 укр. 

69. Ярмусь С. Юрій Олексійович Мулик-Луцик відійшов у вічність // Літопис Волині. Ч. 17-18. Вінніпег, 1992. С. 158–162. Шифр: жВЗУ ІК НБУВ

Веб-ресурси

1. Волинь у боротьбі за волю України. Ч. 1 : загальні відомості про Волинь / ред. Ю. Мулик-Луцик. Вінніпег : Волинський Видавничий Фонд, 1952. – 56 с. (Праці Інституту дослідників Волині). – URL : https://www.istvolyn.info/post/321

2. Історія «Українського голосу» в біографіях його основоположників і будівничих. Вінніпеґ : Фундація І. і Т. Гуменюків, 1995. 99 с. – URL : https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/2302/file.pdf

3. Костриця М. Роль товариства «Волинь» та Інституту досліду Волині у Вінніпезі (Канада) у становленні наукового волинезнавства. – URL : https://idud.oa.edu.ua/wp-content/uploads/2007/06/nz_vyp_9_095.pdf

За підтримки вчених, які проживають поза межами України «Інститутом Дослідів Волині» видано збірник «Волинь у боротьбі за волю України». Вміщена інформація про перші згадки про Волинь, перші поселення, археологічні розкопки, торговельні зв’язки, період княжої доби та расові особливості волинян.

4. Маруняк В. Українська еміграція в Німеччині та Австрії по Другій світовій війні. Т. 1. Роки 1945–1951. Мюнхен : Акад. вид-во ім. д-ра Петра Белея, 1985. 405 с. – URL : https://diasporiana.org.ua/ukrainica/4966-marunyak-v-ukrayinska-emigratsiya-v-nimechchini-i-avstriyi-po-drugiy-svitoviy-viyni-t-1-roki-1945-1951

5. Марунчак М. Біографічний довідник до історії українців Канади / УВАН в Канаді. Вінніпег, Манітоба : Ukrainian Akademy of Arts, 1986. С. 401–452. – URL : https://diasporiana.org.ua/ukrainica/6928-marunchak-m-biografichniy-dovidnik-do-istoriyi-ukrayintsiv-kanada

6. Мулик-Луцик Ю., Савчук С. Історія Української греко-православної церкви в Канаді. Т. 1-4. – Вінніпег, 1976. – 175 с.  https://diasporiana.org.ua/wp-ontent/uploads/books/13900

7. Мулик-Луцик Ю.* Нарис історії української православної церкви. Ч. 1 / Богослов. ф-т. Вінніпег, 1979. 175 c. https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/13900/file.pdf

Зі змісту: I. Початки християнства в Україні (Канон про засновання церкви в Україні апостолом Андреєм Первозванним; Питання християнських місій у давній Україні; Згадка про княгиню Ольгу в німецькому літописі X ст.). – С. 1–5; II. Охрещення України (Літописне оповідання про охрещення Руси (України); Початок церковної ієрархії в Україні; Початок юрисдикції залежності Української Церкви від патріарха Константинопольського; Зв`язки Володимира Великого з Заходом). – С. 5–11; III. Українські митрополити домонгольської доби (Митрополити Іларіон і Клим Смолятич); Взаємини між Церквою і державою в домонгольському періоді; Найдавніші церкви в Києві; Роля Печерського манастиря; Нестор як літописець; З української агіографії домонгольської доби; Кормча книга і Церковний устав; Богослужбова мова й письмо). – С. 10–27; IV. Двовір`я в домонгольській добі. – С. 27–30; V. Релігійна полеміка в домонгольській добі. – С. 30–37; VI. Напад татар на Русь-Україну і його наслідки для українського народу. – С. 37–53.

8. Новий літопис : сист. покажч. змісту журн. за 1961–1965 рр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Бібліотека ; уклад. Л.  Дейнека. Луцьк, 2017. 88 назв ; імен. – URL : покажч.https://core.ac.uk/download/pdf/153588481.pdf

9. Слово на позначення назви країни та її мешканців [https://goroh.pp.ua/%D0%A2%D0%BB%D1%83%D0%BC%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F/%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B8].

10. Смирнов А. Неопубликований декрет Митрополита Діонісія (Валединського) від 24 грудня 1941 року. – URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/15503/31-Smyrnov.pdf?sequence=1

Матеріал грунтується на авторитетних свідченнях Ю. Мулика-Луцика.

11. Українська релігієзнавча енциклопедія. – https://ure-online.info/encyclopedia/mulyk-lutsyk-yuriy/

*Бібліографічний опис за оригіналами.

                                                      Вступну статтю та електронну виставку підготували:

                                                      Н. Г. Солонська, канд. іст. наук, с. н. с. ВЗУ ІК НБУВ,

      Г. О. Борисович , м. н. с. ВЗУ ІК НБУВ

 

 

 

Контактна інформація