Гаркаві Авраам Якович (1835 – 1919) – орієнталіст, семітолог, історик

Гаркаві Авраам (Альберт) Еліягу (1835–1919) – видатний історик-семітолог, фахівець з історії, культури та єврейських мов, дослідник караїмізму (релігійне вчення, що постало як відгалуження юдаїзму). Відомий завдяки перекладам і підготовці численних публікацій давніх пам’яток з єврейської історії та літератури. Брав участь у виданні «Єврейської енциклопедії».

            Народився в містечку Новогрудок Мінської губернії. Місто розташовувалося на перетині земель, де мешканці переважно сповідували православ’я та католицизм. Колись входило до складу Київської Русі, тоді Великого князівства Литовського, з 1795 р. увійшло до складу Російської імперії. У містечку здавна була згуртована та міцна єврейська громада. Рід Гаркаві мав славу благочестивого й освіченого, шанованого не за заможність, а за вченість. Його пращури мешкали там з середини XVIII століття. Сім’я Гаркаві була тісно пов’язана родинними й діловими стосунками з найзначнішими єврейськими родинами Праги, Познані та Вільна. Його представники поєднували традиційну талмудичну вченість із активною підприємницькою діяльністю. У роки юності Авраама євреї становили значну частину населення містечка. Його родичів неодноразово обирали рабинами. Батько майбутнього сходознавця, Яків, син Еліягу, шанований Новогрудський рабин, в кінці життя здійснив давню мрію: перебрався на постійне проживання в Єрусалим, де заснував і очолив єшиву. За сімейними переказами, визнаними єврейськими книжниками, рід Гаркаві вів своє походження від знаменитого Раші (акронім від «Рабейну Шломо Їцхакі» – «наш вчитель Шломо син Їцхака», найбільший середньовічний єврейський духовний авторитет і громадський діяч), який вважається нащадком царя Давида.

Першими вчителями хлопчика були рідні – батько, старший брат Гершон та дід по матері Натан Вайсбрем. Програма навчання була сформована багатовіковою традицією обов’язкового навчання єврейських хлопчиків. Діти з трьох років послідовно вивчали Тору, Талмуд і біблійну історію. Потім були заняття в єшивах Новогрудка, Івні.

Пізніше, у 1858 році Гаркаві вступив до Віленського рабинського училища. Згідно з указом імператора Олександра II учні цього училища були звільнені від рекрутського набору. Випускники отримували не лише релігійну, але й загальну освіту, а ті, хто склали іспити з латинської та французької мов, мали змогу вступати до університету. Авраам вчився «за казенний рахунок», бо сім’я збідніла, тому й вибір училища був обумовлений тим, що в Вільні проживали численні, авторитетні та заможні родичі, які належали до єврейської інтелігенції того часу. Серед них і родина Ромм, яка з кінця XVIII століття володіла найбільшим єврейським книговидавничим і книготорговельним комплексом у Російській імперії. Основою цього підприємства була друкарня, де видавали літературу давньоєврейською мовою. Рід Страшунів славився відомими талмудистами і прихильниками Гаскали (єврейського Просвітництва). Один із них, гебраїст Матісьягу (Матіас), володів величезною бібліотекою, окрасою якої були єврейські стародруки, рукописи авторитетних рабинів і цадиків, пінкаси та інші книги єврейських громад.

В училищі викладали лише історію євреїв в стародавні часи. Однак юного Гаркаві більше цікавили особливості походження та розвитку єврейства на територіях колишнього Великого князівства Литовського. Вже на початку 1860-х років він міг ознайомитись з історичними нотатками, які з’являлися на сторінках єврейських періодичних видань того часу, таких як «Ha-Karmel», «Рассвет», «Сион». Гаркаві ознайомився з дослідженнями з єврейської тематики польського державного діяча та історика Т. Чацького. Але головне, що в роки навчання він зблизився з викладачем Шмуелем Йосефом Фінном, одним з лідерів Гаскали в Литві, який професійно займався історією євреїв, спираючись на національні традиції. Фінн друкував свої історичні праці в збірках: «Ha-Karmel» та «Sofre Israel», а в 1860-і рр. приступив до роботи над повною історією єврейського народу. Однак у світ вийшли лише два томи, присвячені стародавньому періоду. У 1860 році Фінн опублікував роботу з історії Віленської єврейської громади. У 1879 році вийшла праця з історії культури литовського єврейства «Safah le-Neema». Ці твори створювалися фактично на очах молодого Гаркаві.

Ранній період науково-літературної діяльності Гаркаві з різних питань загальної та єврейської археології та історії почався з 1861 року. Ще будучи у Вільно, Гаркаві став друкувати в газетах «Ha-Karmel», «Ha-Meliz», а також в «Рассвете» дрібні замітки інформаційного та наукового змісту.

            Рішення Гаркаві про вступ до Петербурзького університету викликало подив і занепокоєння родичів та знайомих. Закони Російської імперії жорстко обмежували можливості державної служби для осіб, юдейського віросповідання. Реформи 1860-х рр. надавали євреям, які здобули вищу освіту, можливість працювати тільки в медицині і адвокатурі. Для тих, хто бажав професійно зайнятися історією і при цьому відмовлявся прийняти християнство, державні установи були недоступними, а інших не було. До того ж, в університетах не було такого предмета, як історія єврейського народу. Залишався тільки Східний факультет, на якому в рамках гебраїстики та історії Стародавнього Сходу можна було знайти певну нішу і для історії євреїв в Діаспорі. У 1863 році Гаркаві вступив на єврейсько-арабське відділення Східного факультету (зі звільненням від плати за слухання лекцій, вважаючи «надзвичайним здібностям і бідності»).

В університеті Гаркаві цілком віддався науці. Маючи міцну мовну основу, володіючи європейськими та єврейськими мовами, він зосередився на вивченні східних мов. Перші наукові дослідження він здійснив ще на самому початку 1860-х рр., Надрукувавши в журналі «Ha-Karmel» (Вільно) кілька нотаток з історії литовського єврейства і «мови Талмуда». Безумовно, в цьому йому допомагав редактор журналу Ш.-Й. Фінн.

Початок наукової праці Гаркаві збіглися з початком діяльності Товариства просвіти серед євреїв в Росії (ОПЕ), створеного в Петербурзі в 1863 році групою заможних і освічених євреїв. За допомогою цього товариства вони прагнули сприяти справі освіти і зближення єврейського населення з російською культурою. Одним з головних завдань ОПЕ, стала пропаганда історичних знань. Але на початковому етапі це не виходило за рамки декларації. Тільки через десять років, вже за активної участі самого Гаркаві, наукові дослідження дійсно стали затребувані єврейською інтелігенцією.

Провідним спеціалістом з гебраїстики в університеті вважався Данило Аврамович  (Іосиф Абрамович ) Хвольсон. Цей вчений відіграв велику роль в житті Гаркаві. Хлопчик з бідної сім’ї, здобув освіту в Німеччині, став визнаним вченим – сходознавцем, професором університету. Для цього він змушений був прийняти християнство.

Через кілька років, спираючись на отримані на перших курсах університету знання, Гаркаві підготував і незабаром випустив у світ в 1865 році роботу «О языке евреев, живших в древнее время на Руси, и о славянских словах, встречаемых у еврейских писателей» (1865 – рос., 1867 – на івриті), за яку в 1866 отримав золоту медаль. Дослідження студента можливо було тільки при цілковитій підтримці керівництва факультету, матеріальну підтримку надало ОПЕ.

Молодий вчений прагнув висловити свої аргументи. На противагу працям німецького історика Генріха Греца, він стверджував, що першими євреями в Південній Русі були не німецькі, а боспорські та азіатські, які перейшли через Кавказ. Він створив теорію про те, що сучасне йому російське єврейство – це синтез колишнього юдейського населення, яке було представлено хозарами, переселенцями з Візантії і Кавказу. Саме воно, на його думку, домінувало в Криму і Причорномор’ї з раннього середньовіччя і до XVII століття Згодом ця спільнота була повністю поглинута європейськими євреями.

У 1868 році Гаркаві успішно захистив магістерську дисертацію «Сказания мусульман ο славянах и русских», с половины VII до конца X века» і був відряджений факультетом за кордон для підготовки до професури на два роки. Відрядження до Німеччини дало йому можливість ознайомитися з усім комплексом праць найбільш обговорюваного в той час фахівця – Греца. Гаркаві сприйняв його критичний підхід і прагнення максимально урізноманітнити джерельну базу. Головне, він гідно оцінив те, що Грец одним із перших вийшов за межі давньої історії євреїв та поширив свою увагу на долю єврейського народу в діаспорі. Гаркаві прослухав курс лекцій з ассиріології і клинопису у Лепсіуса в Берліні і Опперта в Парижі. Після повернення, Гаркаві запросили, як приват-доцента до читання лекцій в університеті з історії стародавнього Сходу (осінь 1870 року), але не затвердили на штатну посаду. У 1872 – захистив докторську дисертацію «О первоначальном обиталище семитов, индоевропейцев и хамитов» та отримав ступінь доктора іторії Сходу.

1 липня 1972 року Міністерство Народного освіти направило його на роботу до Імператорської Публічної бібліотеки (ПБ) для вивчення і класифікації придбаних у Авраама Фірковича колекцій єврейських і самаритянських рукописів, з оплатою за рахунок Міністерства зі зборів коштів, призначених на освіту євреїв. 8 грудня 1875 – директор ПБ А. Ф. Бичков звернувся до Міністерства з проханням дозволити зарахувати Гаркаві позаштатним бібліотекарем (що робилося в рідкісних випадках) до першої вакансії з винагородою з коштів Міносвіти. 9 січня надійшов дозвіл. З листопада 1877 – переведений на штатну посаду бібліотекаря, на якій знаходився до 1919.

В колекції Фірковича зібрані безцінні для семітології документальні джерела. Наприклад Танах, що датується першим тисячоліттям! Невтомний караїм об’їздив Крим і Кавказ, вишукуючи, випрошуючи і купуючи пожовклі від часу документи.

Саме вивчення цих колекцій і стало справою життя Гаркаві, основою всієї його подальшої творчої роботи. Будучи завідувачем відділом єврейської літератури і східних рукописів Гаркаві, як він сам постійно наголошував у своїх звітах, свої заняття в ПБ проводив, головним чином, в рукописному відділенні. Він здійснював розбір, каталогізацію, науковий опис давньоєврейських, халдейських, самаритянських, єврейсько - арабських, рукописів і фрагментів зібрань Фірковича і єрусалимського архімандрита Антонія, публікації найбільш, рідкісних і значних, пам’ятників цих колекцій.

Авраам Якович поринув у листування давно померлих людей: вельмож, купців, ремісників – хазар, арабів, караїмів, євреїв.

Після кримської експедиції і ретельних перевірок, Гаркаві випустив нотатки про колекцію, в яких розписав всі знайдені підробки. З’ясувалося, що Фіркович, намагаючись довести, що його предки оселилися в Криму та на Кавказі задовго до появи Ісуса із Назарета, не мають відношення до його страти і тому караїми мають отримати рівні з усіма підданими імперії права! Але не виходило з доказами і довелося там додати риску, тут – крапку. Автор скандального викриття Гаркаві, не вступаючи в полеміку, повернувся до своїх досліджень.

За час своєї праці в бібліотеці Гаркаві випустив кілька сотень наукових робіт. Є спеціальний бібліографічний покажчик Д. Маггіда, поміщений на початку ювілейного збірника, виданого на честь 70-річчя Гаркаві, де перераховані майже всі літературні роботи Гаркаві до 1907 року (близько 400 номерів), крім того, Гаркаві написав понад 100 різного роду мемуарів, етюдів та повідомлень російською, німецькою, французькою та староєврейською мовами. Він автор – книг, каталогів, перекладів а також статей: «Русское археологическое общество» (западное и восточное отделения)», «Журнал Министерства народного просвещения», «Известия РГО» «ЖМНП», «Еврейское обозрение», «Записки АН», «Звіти ПБ», «Восход», «Journal Asiatique Rev. Israelites», «Hebraische Bibliogr.» та багато інших.

Його наукові. інтереси охопили питання: історії древнього сходу; єврейської історії, літератури, етнографії; історії єврейських сект; караїмів; хазар; історії євреїв в Росії, Польщі та Литві; взаємин єврейської та слов’янських культур. Гаркаві один із зачинателів дослідження значення арабських і єврейських джерел для історії народів Росії і Східної Європи. Значне, місце в діяльності Гаркаві займали публікації, з власними коментарями єврейських рукописів, зокрема, багатотомна серія публікацій творів середньовічних єврейських авторів із зібрання ПБ

Розпочаті ще в 1864 році дослідження про хазарів, значно збагатилися завдяки знову знайденим рукописним документам, відобразилися в працях, які друкувалися до 1889 року. Найзначніші: «Сказания еврейских писателей ο хазарах и Хазарском царстве» (1874), «Разбор известия Авраамия Керченского ο посольстве св. Владимира к хазарскому князю Давиду по делам веры» (1876) та «Mittheilungen über die Chasaren» в «Russische Revue» (1877), пізніше надруковані в «Еврейской библиотеке», VII (1879). Під загальною назвою «Studien und Mittheilungen aus der Kais. Oeff. Bibl. zu St.-Petersburg», Гаркаві опублікував знову знайдені і оброблені ним джерела та уривки з творів єврейських і караїмських авторів епохи гаонів та Середніх віків, що містять респонси, релігійні кодекси і збірники літургійних або світських віршів.

Велику наукову цінність представляють праці Гаркаві з історії караїмів, що почалися в 1874 році. Найзначніші праці Гаркаві в цій галузі: стаття «Караимы» в Енциклопедії Брокгауз-Ефрона (1895), «Очерки по истории караимства» (1897–1902) та [«Залишки древніх караїмських релігійних кодексів Анана, Нагавенді і Аль Кумісі»], надруковані в «Studien und Mittheilungen», (1903).

З історії різних течій і відгалужень в юдаїзмі Гаркаві написав за 1882–1896 роки кілька брошур, серед них «Известия караима Киркисани ο еврейских сектах» з доповненнями («Записки Восточн. отд. Русск. арх. общ.», VII, 1894 и X, 1896).

Праці Гаркаві з історії євреїв в Росії і історії караїмів висунули перед дослідником кілька питань і з історичної географії Південної Росії, на які він представив ґрунтовні рішення в «Известиях Русского географического общества» и «Russ. Revue» (1876).

З єврейської епіграфіки (допоміжна історична та філологічна дисципліна, що вивчає стародавні написи, вирізьблені на твердих матеріалах) звертають на себе увагу його книга «Altjüdische Denkmäler aus der Krim» (1876) і статті: «О надгробных памятниках на Таманском полуострове» (1881), «О словах תלי אחליא‎ сирийской надписи на древнем памятнике, найденном около Ташкента» (1887), через яку сталася жвава полеміка між Гаркаві та професором Хвольсоном. Цікавими з наукової точки зору є його зауваження про арамейські написи на вазі, що знаходилась в Москві.

Дослідження Γ. про самаритянські біблійні рукописи, що зберігалися в ПБ, опис яких він видав у вигляді окремої  книги (1874), і його праця «Neuaufgefundene hebräische Bibelhandschriften» (1884) містять прекрасний матеріал для єврейської палеографії.

Філологічні дослідження Гаркаві, що почалися в 1866 році в «Ben-Chananja» мали продовження. У своїх дослідженнях автор майстерно поєднував найтонший філологічний аналіз джерел, опублікованих на різних мовах, з методологічними досягненнями російської історичної школи. Одне за одним вийшли в світ такі його твори, як: «Русь и русское в средневековой еврейской литературе» («Восход» 1881, 1882), «Следы знакомства с еврейским языком в древней русской письменности» («Еврейское обозрение», 1884); статті про єгипетські, ассірійські та вавилонські слова, які зустрічаються в Біблії. Були надруковані в «Jüdische Zeitschrift»(1867), «Journal Asiatique» та «Rev. Israel» (1870-71).

Гаркаві вивчив безліч сліхот (молитов), хронік і літургійних поем. Одним з перших дослідників, він включив, в коло джерел не тільки рабинські респонси (питання і відповіді), але й документи польського походження, такі як донесення і мемуари. Не міг пройти дослідник повз свідоцтва про участь євреїв в обороні таких великих, як на ті часи, географічних пунктів, з численним єврейським населенням, як Тульчин, Немирів, Бар, Сатанів, Кам’янець в XVI – початок XVIII століття.

В кінці 1870-х років, історія євреїв Речі Посполитої стала предметом дослідження Гаркаві та професора С.-Петербурзького університету С. О. Бершадського. Цю тему вони розробляли, спираючись на різні джерела. Якщо Бершадський розглядав історію литовсько-польського єврейства, спираючись на документи, в основному, на європейських мовах, то Гаркаві досліджував цю ж історію перш за все з єврейської точки зору і використовував відповідні джерела на єврейських мовах. Це особливо помітно при зіставленні їх робіт, які майже одночасно вийшли в світ. За підтримки Гаркаві, Бершадський заснував «Русско-еврейский архив», в рамках якого аж до початку XX ст. було опубліковано кілька збірок джерел, також він створив цілий цикл досліджень по історії юридичного становища євреїв в середньовічному Великому князівстві Литовському і пізніше в Речі Посполитої.

У 1880-і роки, як глава Історичною комісії ОПЕ, Гаркаві займався розбором архіву померлого Бершадського і брав участь в підготовці найважливіших видань цього проекту («Русско-еврейский архив: 1-3; Регесты и надписи» 1899-1913).

До початку XX століття практично всі історичні дослідження з єврейської історії створювалися виключно за підтримки ОПЕ. І для керівників цього товариства в особі представників сімейства Гінцбургів, головним науковим авторитетом залишався Гаркаві. Його слово на підтримку того чи іншого видання було вирішальним.

27 жовтня 1893 року на засіданні Історичної Комісії ОПЕ, Гаркаві прочитав першу главу своєї праці, «Очерки истории евреев в России». Далі читалися уривки з «Литовского Пинкаса» – важливого юридичного документа, що дає уявлення про початковий період перебування євреїв у Речі Посполитій. Гаркаві залишався на позиціях Гаскали, ідей єврейського просвітництва першої половини XIX століття, але тогочасна єврейська громада в Росії під натиском економічних і соціальних реформ стрімко змінювалося. Новому, суспільно активному єврейському населенню, яке вийшло на всеросійську арену, потрібно було сучасне історичне обґрунтування його існування. На початку XX століття в країні на хвилі інтересу до історії виникла ціла низка єврейських видавництв, які спеціалізувалися на випуску історичної літератури російською мовою. Ця мова стала мовою національної історії. У історії російського єврейства з’явився свій читач. Російськомовні столичні адвокати і лікарі, активні громадські і політичні діячі, віддані соціалістичній і народницькій ідеологіям, ідеям російського лібералізму, не сприймали підкреслену релігійність Гаркаві, його консерватизм. В умовах зростання державного антисемітизму Гаркаві здавався їм надто лояльним по відношенню до офіційних державних структур Він не сприймав політичну активність молодих колег, їх спроби використовувати історичні дослідження в своїх політичних цілях. До того ж нове покоління істориків, в основному, зосередило свою увагу на історії єврейського питання, тобто на історії відносини держави до єврейського населення.

Гаркаві співпрацював з 82-томним Енциклопедичним словником Брокгауза і Ефрона та «Еврейской энциклопедией», де та був редактором деяких томів і розділів та автором ряду великих статей. Займався редагуванням у видавництві «Русско-еврейского археологического общества». Гаркаві – учасник російських археологічних з’їздів (в Казані, Одесі та ін.).

Гаркаві був членом товариств: «Русское археологическое общество (секретарем сходознавчого відділення), «Общество любителей естествознания, антропологии и энтографии при Московском университете», «Общество востоковедения» в Санкт-Петербурзі, «Русское географическое общество», «Европейское историко-этнографическое общество», «Одесское общество истории и древностей», «Саратовская ученая археологическая комиссия», Королівської академія історії в Мадриді, Еллінського філологічного товариства в Константинополі, Науково-історичного товариства в Будапешті, Іспанського королівського товариства ордена Ізабелли Католицької, Société Asiatique та Société des études juives в Парижі, Deutsche Morgenländische Gesellschaft та багатьох інших.

Крім науки Авраам Якович всі ці роки активно виступав на громадській ниві. Юнацькі мрії про допомогу своєму народові знайшли втілення в роботі для Товариства для поширення освіти між євреями Росії, в якому він був почесним попечителем: статті з історії, з проблем мовознавства, загальноосвітні матеріали, публічні лекції. Він був членом наукового товариства «Мекіцей нірдамім», що видавало середньовічну єврейську літературу. Гаркаві був активним діячем єврейської громади Петербурга, займаючи десятки років посаду вченого старости центральної синагоги. При синагозі на честь Гаркаві було засновано фонд його імені для надання пенсій службовцям єврейської громади, а також фонд для допомоги вчителям єврейського училища ОПЕ в Санкт-Петербурзі.

Завідувач відділом єврейської літератури і східних рукописів мав чин статського радника та державні нагороди: два ордена Святої Анни, два Станіслава, орден святого рівноапостольного князя Володимира. А ще – за переклади середньовічних єврейських поетів Іспанії за велінням короля Альфонса XII йому був наданий Кавалерський хрест Ізабелли Католицької, на носіння якого довелося просити найвищий дозвіл, який й було наймилостивіше дано. А в 1901 році Аврааму Яковичу Гаркаві було надане спадкове дворянство, яке отримав за вислугою років і відповідно до посади, яку обіймав.

Тимчасовий уряд, і більшовики залишили Гаркаві на тій самій посаді.

У листопаді 1918 року вантажівка збила на Садовій вулиці старого вченого. 15 березня 1919 року Авраам Якович Гаркаві сам став історією, славним минулим єврейського народу.

Похований на Єврейському Преображенському кладовищі в Санкт-Петербурзі.

В Відділі фонду юдаїки Інституту рукопису НБУВ читачі зможуть ознайомитись із рукописними і друкованими працями Авраама Гаркаві. Хронологія видань 80-ті роки

XIX ст. – поч. XXI ст. В галереї представлені:

Наукові матеріали

 

- Список арабcьких рукописів ІІ колекції Фірковича: опис та виписки, древ.-євр. мовою;

- Опис рукописів І колекції Фірковича. Зошити: А-Б, древ.-євр. мовою. Примітки – франц.;

- Таблиці та ключі до рукописів І і ІІ колекцій Фірковича, древ.-євр. мовою;

- Імена гаонів, що згадуються в книзі «Гамахріа»: [Покажчик], древ.-євр. мовою;

- Дослідження древньоєврейських рукописів Старого Заповіту, знайдених на острові Родос, [1884], німецькою мовою в єврейській транскрипції;

- Полемічні матеріали  А.Я. Гаркаві з Д.А. Хвольсоном з приводу кримських єврейських пам’ятників епіграфіки, мовами – російською та івритом;

- Коректурні аркуші з литовського пінкаса з виправленнями А. Гаркаві, древ.-євр. мовою;

- Фрагмент диспуту про народження Христа, копія виконана Гаркаві арабською мовою в древ.-євр.транскрипції;

- Караїми, мова їдиш;

- Київ, кияни та Скандинавія в арабській літературі: Лекція №3, мова – російська;

- Об языке евреев живших в древнее время на Руси и славянских словах встречаемых у еврейских писателей: из исследований об истории евреев России. – СПб.:

Тип. Императорской Академии Наук, 1865;

- Сказания мусульманських писателей о славянах и русских (с половины VII века до конца X века по Р. Х.) / собрал, перевел и объяснил А.Я. Гаркави. – СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1870;

- Дополнения к «Сказания мусульманських писателей о славянах и русских». – СПб.: Тип. А.О. Цедербаума, 1871;

- Исследования о первоначальном обиталище семитов, индо-европейцев и хамитов. – СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1872;

- Сказание еврейских писателей о Хазарах и хазарском царстве / собрал, перевел и объяснил А.Я. Гаркави. – Вып. 1.– СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1874;

- Описание самаритянских рукописей, хранящихся в Императорской публичной библиотеке: Описание пергаментных рукописей самаритянского Пятикнижия и переводом его. Варианты к самаритянскому Таргуму / составил А.Я. Гаркави. – СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1875;

- По поводу известия Авраама Керченского о посольстве св. Владимира к хазарам. – СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1876;

- Сказание еврейских писателей о Хазарах и хазарском царстве / собрал, перевел и объяснил А.Я. Гаркави. – Вып. 2.– СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1881;

- Неизданная версия романа об Александре. – СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1892;

- Иегуда Галеви: очерк его жизни и литературной деятельности (1080-1145 по Р.Х.). – СПб.: Типо-литография И. Рапопорта, 1896;

- Утверждение мусульман об упоминании Мухаммеда в Пятикнижии Моисея.– СПб.: Тип. Императорской Академии Наук, 1896;

- Исторические очерки караимства: (из этюдов о еврейских сектах). – Вып. 1. – СПб.: Типо-литография А.Е. Ландау, 1897;

- О фрагменте еврейского папируса из собрания В.С.Голенищева. – Б.м.: Тип. Императорской Академии Наук, Б.г. (Отдельный оттиск из «Записок Восточного отделения императорского русского археологического общества», Т. 5, с. 31-36);

- Материалы для истории жизни и литературной деятельности Саида аль-Файюми в Имп. Публ. Библиотеке // Записки Восточного Отделения Императорского Русского Археологического Общества. – Том пятый. – [СПб.]: Типография Императорской Академии Наук, Б.г. (Отдельный оттиск из «Записок Восточного отделения императорского русского археологического общества», Т. 5, с. 179—210);

- Обозрение материалов для истории евреев в России // Вестник русских евреев. – 1871. – №№ 20-23; Рассвет. – 1880. – №№ 9-12; 48, 50; 1881. – №№ 1,3;

- Научно-литературное обозрение // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1881. – Книга 1. – Литературная летопись;

- Иегуда Галеви (читано 21-го марта 1881 г. в помещении временной синагоги в Петербурге) // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1881. – Книга 4;

- Самуил Ганагид: Историко-литературное чтение // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1883. – Книга 5/6;

- Исторические очерки синода четырех стран // Восход. – 1884. – Кн. 2. – С 1 – 15; Кн. 4. – С. 9 – 27;

- Новый каталог еврейских рукописей // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1887. – Книга 1;

- Научные сообщения // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1887. – Книга 3;

- Саадиа Гаон Альфаюми: Историко-литературное чтение // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1887. – Книга 4;

- Из народной еврейской литературы в средние века: По поводу одной найденной в Дамаске еврейской рукописи // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1887. – Книга 10;

- Историческая справка о синагогах и еврейских молитвенных домах в России до царствования Александра II (Читано на заседании Комиссии по истории евреев при Обществе распространения просвещения между евреями в России) // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1894. – Книга 3;

- Аль-Гаввас. Еврейские секты на востоке // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1895. – Книга 10. (Зібрано за працею А.Я. Гаркаві «Известие караима Абу-Юсуфа Якуба аль-Киркисани об еврейских секта» // Записки восточного отделения Императорского русского археологического общества. – СПб. – 1894. –Том 8;

- Исторические очерки караимства: (из этюдов о еврейских сектах) // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1896. – Книга 5/6;

- Новые данные из Маймонидовской литературы // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1898. – Книга 5;

- Об арабском оригинале древнейшего средневекового еврейского сочинения по религиозной философии, найденном в Императорской публичной библиотеке // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1898. – Книга 9;

- Изгнание евреев из Киева и других городов Литвы (1495 - 1503): по еврейским источникам // Книжки Восхода: журнал учено-литературный и политический. – СПб: Типо-литография А.Е. Ландау. – 1900 – № 5;

- Анан, основатель секты караимов: (767 – 770 г. по Р. Х.) // Книжки Восхода: журнал учено-литературный и политический. – СПб: Типо-литография А.Е. Ландау. – 1900 – № 12;

- Новая книга о хазарах // Еврейская старина: трехмесячник Еврейского историко-этнографического общества /издаваемый под ред С.М. Дубнова. – Том III. – СПб: Еврейское историко- этнографическое общество, 1910

 

Біографічні матеріали

 

- Лист повітового громадського рабина (Поневеж) до правління С-Пб єврейської громади про склад делегації для участі у святкуванні ювілею А.Я. Гаркаві, 8 березня 1911 р., – мова російська;

- Берлин И. Авраам Яковлевич Гаркави: К 50-летнему юбилею его научно-литературной деятельности // Еврейская старина: трехмесячник Еврейского историко-этнографического общества /издаваемый под ред С.М. Дубнова. – Том III. – СПб: Еврейское историко- этнографическое общество, 1910;

וויכנאוויטש, ווסעוואלאד. ווו געפינט זיך הארקאוויס וויכטיקסטע ווערק? // סאוועטיש היימלאנד. – 198. – # 3. -

- Вихнович, Всеволод. А.Я. Гаркави и его труды по истории евреев в России // Исторические судьбы евреев в России и СССР: начало диалога (Сборник статей) /Отв. редактор И. Крупник. – М: Еврейское историческое общество, 1992;

- Хаеш А. Ранние годы А.Я. Гаркави // Вестник еврейского университета в Москве. – 1995. – № 3 (10);

- Petrovsky, Yohanan. Abraham Harkavy or the Lost Chapter of Russian Judaica (newly discovered documents from the Vernadsky Library, Kyiv) // Jews and Slavs. – Jerusalem, 1996. – Vol. 5;

- Гаркави, Авраам (Альберт) Яковлевич // Еврейская энциклопедия: Свод знаний о еврействе и его культуре в прошлом и настоящем / Под общ. ред. д-ра А. Гаркави и д-ра Л. Каценельсона: В 16 т. – СПб.: Об-во для науч. евр. изд. и изд-во Брокгауз и Ефрон, [1908 – 1913]. – Т. 6. – Гадассий – Данте. – [1910];

- Harkavy, Albert (Abraham Elijah) // Encyclopaedia Judaica. – Volume 7(Fr-Ha). – Jerusalem: Encyclopaedia Judaica, 1978;

- Особові архівні фонди Інституту рукопису: путівник / Авт. колект.: О. С. Боляк, С. О. Булатова, Т. I. Воронкова, С. Г. Даневич, Л. А. та інші. НАН України. НБУ ім. В.І. Вернадського; Інститут рукопису. – К., 2002;

- Документы по истории и культуре евреев в архивах Киева: Путеводитель / научные редакторы-составители: Е.И. Меламед; М.С. Куповецкий. – Киев: Дух і Літера, 2006.

 

Матеріали службової та громадської діяльності

 

- Звіт за роботу в Публічній бібліотеці за 1903 р., 1903-1904 рр., російською мовою;

- О занятиях комиссии по истории евреев при Обществе распространения просвещения между евреями в России, в 1893 г. (Доклад, читанный А.Я. Гаркави в общем собрании общества 28 декабря 1893 г.) // Восход: Журнал учено-литературный и политический. – 1894. – Книга 1;

 

Листування

 

- Лист від Імператорського російського археологічного товариства щодо рукопису твору «Сказания Восточных мусульманских писателей о древних славянах и древней Руси до половины 12 столетия» на здобуття премії, 16 жовтня 1868 р., мова російська;

- Лист повітового громадського рабина (Поневеж) до правління С-Пб єврейської громади про склад делегації для участі у святкуванні ювілею А.Я. Гаркаві, 8 березня 1911 р., мова російська.

Виставку підготувала головний бібліотекар відділу фонду юдаїки Інституту рукопису Г. А. Ривкіна.

 

 

 

 

Контактна інформація

Корпус №2, вул. Володимирська 62 3-й поверх, к.307; 4-й поверх,
к. 403.
+38 (044) 288-1418
irnbuv@gmail.com
9:15 до 17:30 (понеділок - субота)
Відділ фонду юдаїки:
9:15 до 18:00 (понеділок - п’ятниця)