Захистити духовні надбання під час криз

Поділитися: 
Дата події: 
7-09-2022 до 9-09-2022

Наслідки будь-яких військових дій  у всі часи були значними, до фізичних втрат  та руйнувань населених пунктів додавались і втрати духовні, руйнації безцінної культурної спадщини. Й сучасні реалії, на жаль, не є винятком.

У Відні в Австрійській національній бібліотеці (Österreichische Nationalbibliothek, Bildarchiv und Grafiksammlung) 7–9 вересня цього року відбулася Літня школа безпеки колекцій Консорціуму європейських дослідницьких бібліотек (Collection Security Summer School 2022 Consortium of European Research Libraries). І наші колеги, бібліотекарі з різних регіонів України – Ірина Бірюкова (ОННБУ), Наталія Петренко (ХДНБ імені В. Г. Короленка), Оксана Зінько (ЛННБУ імені В. Стефаника), Тетяна Чорна (Наукова бібліотека НаУКМА) і Людмила Деменко (НБУВ) – долучилися до навчання.

Тема Літньої школи 2022 CERL – «Колекції під час кризи». Тож лекції й дискусії були присвячені саме дослідженням безпеки колекцій будь-якого розміру в умовах економічних та кліматичних змін, політичних конфліктів, тероризму, довготривалої пандемії. За останні роки ми стали свідками багатьох несприятливих чинників, які мали глибокий вплив на колекції та бібліотеки/архіви. Все більше й більше установ усвідомлюють, що вони повинні бути готовими діяти в надзвичайних ситуаціях, як з точки зору протидії, так і організаційної адаптації, а саме: у випадках екстреного переміщення колекцій, евакуації читальних залів, підвищення загальної пильності чи просто підвищення обізнаності персоналу.

Організатори (Jacqueline Lambert – Chairman CERL SWG-KBR Belgium, Marian Lefferts – Executive Manager CERL) і робоча група Літньої школи 2022 CERL підготували низку презентацій щоденних передових практик, які можуть допомогти запобігти чи пом’якшити негативні чинники в певній кризовій ситуації. Це, зокрема, «Про мережу безпеки CERL» (Jacqueline Lambert – Chairman CERL SWG-KBR Belgium), «Переміщення колекцій у надзвичайній ситуації або запропоноване/вимушене переміщення» (Foekje Boersma – KB Netherlands, Anna Magdalena Lindskog Midtgaard – Royal Library of Denmark, Nijolė Klingaitė Dasevičienė – Vilnius University Library), «Криза в читальних залах» (Nina Korbu – National Library of Norway, Ingeborg Formann – ÖNB, Wolfgang-Valentin Ikas – Bayerische Staatsbibliothek, Jarle Rui Aadna – Royal Library of Denmark), «Бібліотеки та колекції під час кліматичної кризи» (Brian O’Donnell – National Library of Ireland, Foekje Boersma – KB Netherlands), «Криза впевненості, наслідки внутрішньої крадіжки» (Greger Bergvall – Royal Library of Sweden). Під час дискусій учасники активно розповідали про кризові ситуації у своїх організаціях і шляхи їх вирішення.

Додали надзвичайних вражень і відвідування Августинського читального залу, фондосховищ (шлях книг від сховища до читальної зали) та інших зон ÖNB, а також міської бібліотеки Відня. Під час практичного застосування отриманих порад учасники школи брали участь у картковій грі «Інструменти» – окремими групами вони мали можливість розробити власний сценарій виходу з однієї з кризових ситуацій.

Команда з України розповідала колегам з інших країн, як українські бібліотекарі продовжують працювати над збереженням культурної спадщини під час бойових дій, що відбуваються на українській землі. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського уже переживала окупацію фондів і цінностей у часи Другої світової війни, як і низка інших закладів культури. Але кожен досвід має бути адаптований до умов сьогодення. Тож, оскільки наші колекції є частиною європейського культурного надбання, ми маємо вивчити і розробити найкращі способи і практику їх збереження.

Варто зазначити також, що цієї весни в Австрійській національній бібліотеці стартував проект «Українська книжкова поличка», який сприятиме розширенню кількості українських книг у закладі.

Фотоматеріали: