Лубок як особливий феномен тоталітарної культури

Поділитися: 

В Інституті книгознавства Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського відбулась лекція «Лубок як засіб радянського агітпропу», яку провела Олена Донець, молодший науковий співробітник відділу образотворчого мистецтва, автор каталогу «Радянський лубок із фондів Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського (1923–1958)».

Дослідниця ознайомила присутніх із лубком як мистецьким явищем, характерними рисами якого є яскрава декоративність, синтез художнього зображення й тексту, невибагливість до матеріалів і техніки виконання.

Схарактеризувавши тематику, типи й основні етапи розвитку українського і російського традиційного графічного лубка у XVII–XIX ст., Олена Донець зосередила увагу присутніх на феномені тоталітарної культури – радянському лубку.

На прикладі радянських лубків, що зберігаються у фондах НБУВ, дослідниця розповіла про так звані «авторські лубки», виконані українськими і російськими професійними художниками Олександром Мизіним, Абрамом Архиповим, Василем Хвостенко, Кирилом Зданевичем, художниками-бойчукістами та ін. Тематичне спрямування таких лубків досить широке: народна творчість, громадянська війна, сільське господарство, розправа із селянами на західно-українських землях, твори Тараса Шевченка, Друга світова війна тощо.

Не менш цікавими і цінними є так звані «масові друковані картинки», виконані за станковими творами відомих художників, у т.ч. Оксани Павленко і Абрама Архипова. За словами Олени Донець, більшість із зафіксованих на лубках станкових творів не збереглася до наших днів. Тож побачити роботи багатьох художників того часу тепер можна лише в колекції лубків НБУВ.

 

Прес-служба НБУВ

Фотоматеріали: